Meer dan 'dom rammen'

| Redactie

Douwe Gorter: `Er wordt door buitenstaanders wel eens lacherig of denigrerend gedaan over drie rondjes van twee minuten. Probeer het maar eens.' Foto: Gijs van Ouwerkerk

Naam: Douwe Gorter
Douwe Gorter: `Er wordt door buitenstaanders wel eens lacherig of denigrerend gedaan over drie rondjes van twee minuten. Probeer het maar eens.' Foto: Gijs van Ouwerkerk

Naam: Douwe Gorter
Leeftijd: 24 jaar
Studie: werktuigbouwkunde
Sport: boksen
Club: Buitenwesten

Hij is een van de grondleggers van de Drienerlose boksvereniging Buitenwesten. Douwe Gorter stak eind 2007 met een paar kompanen de koppen bij elkaar en richtte kort daarna de eerste boksclub van de UT op. Nu, ruim twee jaar later, telt de vereniging honderd leden en is het doel van toen gehaald.

`Meer dan dat', zegt Gorter. `Dit aantal overtreft onze verwachtingen. Het is geen sport die je direct linkt met studenten. Misschien dat de belangstelling ons daarom ook heeft verrast.' Niet lang na een druk bezochte boksclinic eind 2007 werden de eerste besprekingen gehouden voor de oprichting van een nieuwe vereniging. `Er waren in die periode', blikt bokser en voormalig voorzitter Gorter terug, `al een aantal UT'ers aan het sparren bij de Boksclub Twente in de stad. Ik zat daar zelf ook bij, maar dat was eigenlijk geen vereniging waar wij als studenten goed in pasten. Het is niet ideaal te sparren met jongens van vijftien, zestien jaar. Je wilt als student juist boksen tegen andere studenten en daar was voor de oprichting van Buitenwesten nauwelijks gelegenheid voor.'

Op zoek dus naar de eigen wortels. Op 17 maart 2008 was Buitenwesten een feit. Het gros van de leden heeft niks met het sparren (vechten in de ring), maar kiest voor boksoefeningen. Louter om in vorm te blijven. Gorter en zo'n vijftien andere leden schuwen het gevecht echter niet. Sterker: recent is bij het sportcentrum een verzoek neergelegd om een ring aan te schaffen. `Een inklapbare', legt de UT-student uit, `waar we alle kanten mee op kunnen. Maar ze zijn nogal aan de prijs dus we moeten maar even afwachten. We kunnen nu ook gewoon sparren op de mat.'

Waarom boksen, waarom deze sport? Het blijft lang stil na deze vraag. `Tja waarom eigenlijk', herhaalt Gorter. `Soms is het gewoon lekker even helemaal los te gaan tegen een boksbal, maar het sparren zelf is natuurlijk ook mooi. Fysiek waanzinnig vermoeiend. Er wordt door buitenstaanders wel eens lacherig of denigrerend gedaan over drie rondjes van twee minuten. Doe het maar eens na. Ik ken niemand die dat de eerste keer vol houdt. Echt een uitputtingsslag. Na een gevecht boks je ook vier weken geen wedstrijden meer. Noem het een herstelperiode.'

Volgens Gorter komt dat niet alleen door het intensieve benenwerk en stootwerk, maar ook door de voortdurende concentratie. `Als je het koppie er even niet bijhoudt heb je een ram voor je kop te pakken en heb je een probleem.'

Voor Gorter zelf staat het sparren door een enkelblessure op een wat lager pitje. `De komende tijd moet ik het even rustig aan doen. Maar ik sta wel te popelen.' Het doet hem goed dat de boksclinic, die recent in het sportcentrum werd gehouden, opnieuw veel belangstelling trok. `Als er één sport is die je goed in vorm houdt dan is het wel boksen. Volgens onze vrouwelijke leden krijg je mooie billen van boksoefeningen.'

Volgens de UT-student heeft de club daar een deel van haar populariteit aan te danken. De club wenst nog wel dat er vaker in het sportcentrum kan worden getraind. Van drie naar vijf keer. Gorter: `En met het vooroordeel van een `beetje domme ramsport' rekenen we snel af.'



Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.