Bellen met het buitenland

| Redactie

Jelmer Woudstra (23)Master Sustainable Energy Technology Barcelona, Spanje

Jelmer Woudstra (23)
Jelmer Woudstra (23)
Master Sustainable Energy Technology
Barcelona, Spanje
September 2009-januari 2010

Waar zit je ergens?

‘In Barcelona, vlakbij het Plaza de España. Tussen het centrum en de universiteit in.’

Wat doe je daar precies?

‘Ik volg de master Duurzame Energie aan twee universiteiten, de UPC en UB. Daar volg ik vakken op het gebied van windenergie, zonne-energie en geothermische energie. Een verschil met de master in Nederland is dat je hier de vakken in het Spaans of Catalaans volgt.’

In het Spaans?

‘Ja, dat had ik ook niet verwacht. Geen van de colleges is in het Engels. En als je pech hebt dan spreken ze Catalaans, een soort mengeling van Spaans en Frans. Catalanen zijn heel trots op hun taal: ze praten altijd Catalaans tegen je, ook al versta je er niets van. In het begin kwam ik niet verder in het Spaans dan buenos días en cómo estás. Ik ben echt een beetje in het diepe gegooid.’

En hoe gaat dat nu?

‘Intussen heb ik twee taalcursussen gevolgd. Met Spaanse studenten spreek ik meestal Spaans. Ik ken de taal goed genoeg om de vakken te volgen en tentamens te maken.’

Waarom heb je gekozen voor Barcelona?

‘Ik wilde een nieuwe uitdaging en ik wilde graag Spaans leren. Barcelona had ik al eens met vrienden bezocht en ik vond het toen een enorm mooie en internationale stad.’

Zijn er verschillen tussen het onderwijs op de UT en in Spanje?

‘Ja, die zijn heel fors. Op de UT is alles goed geregeld. Alle informatie vind je ruim op tijd op Blackboard. Hier krijg je een week van tevoren te horen dat je een tentamen hebt en dat kan een dag van tevoren verschoven worden. Dat was wennen.’

Waar moest je nog meer aan wennen?

‘Vooral aan de lakse instelling. ‘Mañana’ zeggen ze hier vaak, oftewel: komt later wel eens. Ik sta hier bijvoorbeeld nog steeds niet geregistreerd op de universiteit. En ik moest vijf keer bij de taalschool langs om mijn inschrijving af te ronden.’

Hoe woon je daar?

‘Ik woon op de zesde verdieping van een vrij oud gebouw zonder lift samen met een Spaanse en twee Finse studenten. Soms doet de douche het een paar dagen niet en we zitten weleens zonder elektriciteit. Maar het voordeel is dat we een balkon op het zuiden hebben. Daar zit ik op dit moment in mijn t-shirtje en met mijn gezicht in de zon.’     

Is studeren in Barcelona een aanrader voor iedereen?

‘Dat hangt ervan af met welke instelling je hierheen gaat. Als je je echt wilt verdiepen in de stof kun je het beter niet doen. Als je de Spaanse taal wilt leren en internationale vrienden voor de rest van je leven wilt maken, dan moet je zeker gaan. Ik heb het in ieder geval ontzettend naar mijn zin.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.