Het leven lacht schaatssprinter Claudia Henkel toe. Afgelopen week deelnemer aan het NK sprint in Assendelft en vandaag - donderdag - kanshebster voor eremetaal op het NSK in Eindhoven. `Ik kan me in sportief opzicht inderdaad mindere tijden voorstellen', klinkt het bescheiden.
| Claudia Henkel: `De nationale top ligt buiten mijn bereik.' (Foto: Gijs van Ouwerkerk) |
Bij de Drienerlose schaatsvereniging De Skeuvel lopen ze weg met dit jonge sprintkanon met een Duitse achternaam. `Nee, ik ben geen Duitse. Mijn opa en oma ook niet. Als ik al Duitse wortels heb, dan gaan ze wel heel ver terug.'
In 2009 verbeterde het sprinttalent liefst dertien maal haar persoonlijke record. En met een tijd van 46.36 op de 500 meter is er hoop op meer. Ze wil ook meer, maar niet ten koste van alles. `Ik schaats puur voor de lol. De nationale top ligt voor mij buiten bereik. Toppers als Annette Gerritsen schaatsen op de 500 meter al tijden in de 38. Onvoorstelbaar snel.'
Als iemand weet hoe snel een `38-er' op de 500 meter is, dan is het Henkel wel. Ze weet wat er voor nodig is om deze tijden op de klokken te krijgen. Drie keer in de week traint ze zich een slag in de rondte. `Het is natuurlijk prachtig dat we hier een schaatsbaan naast de deur hebben liggen. En niet zomaar een baan, want vergeleken met andere banen is dit een snelle ijsvloer.'
Henkel heeft weinig op met duursporten. Op de vijfhonderd meter komt ze goed uit de voeten, de duizend meter wil ook nog, maar bij de vijftienhonderd begint het bij haar te kraken. `Ik vind natuurijs geweldig', zegt ze. `Het NK supersprint in Assendelft was ook buiten. Leuke sfeer, enthousiaste oudere mannetjes, koek en zopie. Dat werk. Heel leuk om eens mee te maken, maar ik kan beter uit de voeten op kunstijs.'
Op het NK supersprint kwam ze als dertigste over de finish. Van de in totaal 32 deelneemsters. `Het was al lang mooi', vertelt ze, `dat ik erbij kon zijn. Een hele bijzondere ervaring. Ook de afstand - 140 meter - was bijzonder, want die had ik nog nooit geschaatst.' De sprintster klokte een tijd van zestien seconden rond. `Geen idee', zegt ze, `hoe ik die tijd moet inschatten. Ik was er wel tevreden mee.'
Op het vandaag - donderdag - te houden NSK in Eindhoven gaat ze voor een podiumplaats. `Dat is volgens mij wel realistisch. Ik heb stiekem het deelnemersveld bekeken en ik zie wel degelijk mogelijkheden', aldus Henkel.
Al vanaf haar zevende staat de geboren Groningse op de ijzers. Besmet met het enthousiasme van haar ouders en haar oudere zus. Ze zegt het meer te moeten hebben van haar techniek dan van haar kracht. `Ik ben met mijn lengte van 1.78 vrij licht. Maar het is juist aardig om te spelen met die techniek. Door alleen al iets anders op je schaatsen te gaan staan, kun je soms tienden van seconden winnen.'
Henkel zegt geen concreet doel te hebben voor 2010. `Ik vind het gewoon heel aardig mezelf te verbeteren en zolang ik dat blijf doen, komen de resultaten vanzelf. Laat mij maar gaan.'