Studenten op bezoek bij grote Amerikaanse jongens

| Redactie

Wat zijn de organisatorische consequenties van e-commerce? Het antwoord op deze vraag zochten dertig UT-studenten (technische) bedrijfskunde in Amerika. Tijdens een drieweekse studiereis vlak voor de kerst bezochten zij twintig bedrijven in Boston, San Francisco en Los Angeles. En niet de minste. Reebok, Price Waterhouse Coopers en H3.com (van monsterboard.nl). `Toch mooi dat zulke grote jongens even tijd hebben voor een groepje studenten uit Enschede,' zegt onderzoekscoördinator en derdejaars student bedrijfskunde René Borggreve.


Uniek is het zeker, het kijkje in de keuken van de reuzen der industriëlen. En ook nog eens in een land dat tot verbeelding spreekt. Een must voor de bedrijfskundestudent. `Dat merkten we uit de aanmeldingen. Iedereen heeft `iets'met het grote, mysterieuze Amerika,' zegt Borggreve. Zeven commissieleden van Stress - de studievereniging van Bedrijfskunde en Technische Bedrijfskunde - zetten alles in touw voor een onvergetelijke studiereis. Een strakke tot op de minuut nauwkeurige reisplanning bevatte twintig bedrijfsbezoeken en culturele uitstapjes. Drie weken lang trokken de studenten door de drie steden en werkten ze onder begeleiding van twee meegereisde hoogleraren aan hun onderzoek waarin de organisatorische consequenties van e-commerce centraal staan. Voorzitter van de studiereis Mariëlle Ros: `In Nederland hebben we het voorwerk verricht zodat we met een scherpe, afgebakende vragenlijst in Amerika op pad konden.' In Boston bezochten de studenten in vier dagen acht bedrijven. `Dat was aanpoten,' zegt Borggreve. `We moesten elke ochtend om zes uur opstaan! Twaalf uur later waren we klaar met de bezoeken. Na het eten wachtte het uitwerken van de antwoorden.' Op zaterdag verplaatste de groep zich van de ene naar de andere stad en zondag waren ze vrij.'

Waarom de keuze voor Amerika?

`Wereldwijd wordt gezegd dat Amerika het meest ontwikkeld is op het gebied van e-commerce: the place to be zeg maar. Het onderzoek hiernaar hebben we grofweg toegespitst op drie aspecten: de inkoop, het interne proces en de verkoop. E-commerce moet hierbij opgevat worden als elektronisch zaken doen,' vertelt Borggreve. Hij geeft een voorbeeld ter verduidelijking. `Reebok is veruit de leider in e-commerce. Het leer voor de schoenen kopen zij online in waarna een intern computersysteem het gehele productieproces van de schoen volgt. Op elk moment kan gecheckt worden waar de schoen zich in de fabriek bevindt.' Zelfs daarna blijft Reebok haar schoenen op de voet volgen. `Ook voor de verkoop is een e-commerce-systeem ontwikkeld. Reebok kan exact traceren op welk verkooppunt een paar schoenen ligt.' Volgens de twee studenten is Reebok echt koploper op dit gebied. `We zijn ook bij bedrijven geweest die achterover sloegen van onze vragen omdat ze geen idee hadden wat elektronisch allemaal mogelijk is.' Dit bevestigt hun vooroordeel dat Amerika het land van tegenstellingen is. `En niet alleen op het gebied van e-commerce. Eigenlijk zie je het overal. Ik heb nog nooit zulke prachtige villa's gezien met zoveel zwervers er omheen,' vertelt Borggreve. Naast het verzamelen van data bezochten de studenten natuurlijk de plekken waar je naar toe moét: Beverly Hills, Alcatraz, Santa Monica. `We hebben gefietst op de golden gate bridge, en een ijshockey- en basketballwedstrijd bezocht. Echt bijzonder,' zegt Ros. Terug in Nederland wacht de studenten het verwerken van de verzamelde gegevens. `Wij zelf zijn erg nieuwsgierig naar de conclusies. Zeker gezien de grote ontwikkelingsverschillen op het gebied van e-commerce.' Het eindrapport verwachten ze in april af te hebben. De ambities zijn hoog. `We hopen op een wetenschappelijke publicatie,' aldus Borggreve.

-commerce.jpg Een aantal studenten van de studiereisgroep.
-commerce.jpg Een aantal studenten van de studiereisgroep.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.