Het volgsysteem is een gezamenlijk initiatief van de sector studentenbegeleiding en het platform studiebegeleiding. Ze dienden een projectvoorstel in bij de Stichting Handicap en Studie die, vanwege het Impulsproject van het ministerie van OC en W, over de nodige middelen beschikte. `Impuls is een financiële injectie voor projecten die het hoger onderwijs toegankelijker maken voor mensen met een handicap. Het studentenvolgsysteem past hierin,' vertelt Van Gelder. `Als psychologen zijn wij geïnteresseerd in de doorstroom van studenten met een psychische handicap. Op dit moment bieden psychologen begeleiding aan 550 studenten per jaar. Studieadviseurs constateren echter een veelvoud daarvan. Omdat studiestilstand een signaal kan zijn van psychologische problemen, hebben we een systeem ontwikkeld waarmee studievertraging getraceerd wordt.'
Het nieuwe volgsysteem bestaat uit drie stappen. Annette de Kiewit van het platform studiebegeleiding: `De eerste stap was de informatievoorziening voor studieadviseurs. Zij hebben nu inzicht in de studiepunten en zien welke studenten achterlopen of stilstaan. Een gesprek met deze studenten kan opheldering geven. Is alles in orde, omdat de student bijvoorbeeld een bestuursfunctie vervult, dan maakt de studieadviseur daarvan een aantekening. In andere gevallen probeert de studieadviseur er achter te komen wat er schuil gaat achter de studievertraging.' Een training moet ze daarbij helpen. Van Gelder: `Dat is de tweede stap van het systeem. De training geeft studieadviseurs een handvat om psychologische problematiek te herkennen en daar adequaat op te reageren.' De Kiewit, zelf studieadviseur, heeft de training als waardevol ervaren. `We leerden een nieuwe methodiek van vragen stellen die niet alleen betrekking heeft op de studie, maar ook op de thuissituatie, familie en vrienden. Daarnaast kregen we per psychische stoornis enkele voorbeeldvragen die heel concreet zijn, maar niet bedreigend voor de persoon in kwestie. Tot slot werden aandachtspunten behandeld om meer feeling te krijgen voor eventuele psychische aandoeningen.'
Problemen waarin getraind wordt zijn: persoonlijkheidsstoornissen als borderline en schizofrenie, stemmingsstoornissen zoals depressies, en angsten, faalangst en verslavingen.
Uiteindelijk moet het volgsysteem leiden tot een betere begeleiding van de student. `De training biedt hiervoor een serie tips en tools,' zegt Van Gelder. `Essentie is dat de begeleiding op maat is afgestemd op de individuele student waarbij het studieprogramma en de psychische handicap in relatie tot elkaar bekeken worden.'