Stichting IAPC kaartte het probleem aan bij de Student Union. Sander Bocktings, bestuurslid van de non-profit computerwinkel: `Wij maken regelmatig reclame via de plakzuilen. Eens in de zoveel weken hebben we namelijk actieweek en bovendien zijn we druk met bestuurswerving.' Volgens Bockting is het plakken een prima manier van reclame maken. `Tijdens een actieweek hebben we dit gemeten door aan onze klanten te vragen waardoor ze naar de winkel werden gelokt. Posters werden veel vaker genoemd dan bijvoorbeeld een bericht in de nieuwsgroep of een advertentie in de krant.'
Volgens Bockting wordt het probleem steeds groter. `Er zijn een paar, vooral externe bedrijven die heel agressief hebben geplakt.' Waarna, zegt hij, een vicieuze cirkel ontstond. Namen wil Bocktings niet noemen, `dat zou onterechte reclame zijn'.
De bestuurder denkt te weten hoe er volgens de regels geplakt dient te worden. `We kijken gewoon welke aankondigingen achterhaald zijn en daar gaan we overheen. Met twee posters per paal. Grappig genoeg valt dat juist wèl op, wanneer anderen de hele zuil volrollen.'
De Student Union erkent het probleem en is bezig met maatregelen. Anke Huiskes, vanuit de portefeuille communicatie met het `plakleed' belast: `Ik stoorde me al een tijdje aan de monopolisering van palen. Verenigingen steken ontzettend veel tijd, geld en energie in het maken en ophangen van posters, en dan is het erg vervelend wanneer alles binnen een dag overplakt is. Naar aanleiding van de klachten van IAPC zijn we gaan nadenken wat we kunnen doen om de zaak te verbeteren.' Vorig jaar besloot de Union samen met het Facilitair Bedrijf tot plaatsing van de plakpalen. Het `wild plakken' bracht namelijk veel nadelen met zich mee. `Alles werd vies, het was slecht voor het milieu en bovendien zag het er gewoon niet uit,' aldus Huiskes.
De Union zegt geen politieagentje te willen spelen, maar komt wel met een aantal `leidraden'. Huiskes: `Twee posters per paal is een mooi aantal, en je moet altijd over de oudste affiches heen plakken.' Welke regels gaan gelden voor externe plakkers weet Anke nog niet. `Het gebeurt nou wel erg vaak dat bijvoorbeeld Lunatic of Cinestar alle palen compleet overplakt, en dat kan natuurlijk niet. Maar we bezinnen ons of we het plakken door bedrijven compleet gaan verbieden.'
In de volgende nieuwsbrief van de Student Union worden de leidraden aan de verenigingen uitgelegd. Wanneer men toch de regels overtreedt ontvangt de betreffende instantie een telefoontje als eerste waarschuwing. Blijft men daarna de regels overschrijden, dan zijn de niet geringe schoonmaakkosten voor de plakkers. En die zijn gemakkelijk op te sporen.