Als je vierduizend euro met z'n achten moet delen, blijft er ineens niet heel veel over. Maar dat mag de pret niet drukken. Een leuke én nuttige dag en dan nog betaald krijgen ook, zo zien vijfdejaars Falco Olivier en Johan Gude dat. De twee behoren tot het selecte gezelschap dat in 2001 aan de splinternieuwe UT-opleiding industrieel ontwerpen begon. Met zes andere leden van die eerste lichting namen ze op 28 september deel aan de denktank Create Tomorrow.
Falco: `Wij zijn een vrij hecht groepje, omdat we in 2001 met z'n allen aan een nieuwe opleiding zijn begonnen. We kennen elkaar al vanaf het begin.' Johan: `Bovendien zijn we eraan gewend om met elkaar te brainstormen. In de opleiding doen we dat ook regelmatig.' Sommige andere studenten meenden het hechte team te moeten waarschuwen, het zou beter zijn met een multidisciplinair gezelschap aan te schuiven. Johan: `De IO-student is echter erg breed opgeleid.'
En zo bonden ze, breed opgeleid en wel, op 28 september de strijd aan met 124 andere teams. Na een plenaire workshop creatief probleemoplossen waren de spieren los en kreeg elk achttal een probleem en een tafel toegewezen. De vraagstukken waren aangereikt door achttien probleemeigenaren: bedrijven uit de regio. Falco en Johan waren `op zich wel blij' met hun probleem, verstrekt door het in Almelo gevestigde Urenco. Dit bedrijf verrijkt uranium tot brandstof voor kerncentrales en vroeg de studenten hoe ze de negatieve onderbuikgevoelens omtrent kernenergie zou kunnen wegnemen. Falco: `Mensen denken bij kernenergie meteen aan Tsjernobyl, slachtoffers, nucleair afval, gevaar, mannen in witte pakken en grote chemische torens.'
De studenten besloten een nieuw beeld van kernenergie aan te bieden. Johan: `Aan het foute imago doe je niet meer zoveel, dat zit zó ingebakken. Maar heel veel onderbuikgevoelens zijn op oude feiten gebaseerd, we moeten de consument nieuwe en objectieve informatie verschaffen. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat kernenergie niet onveiliger is dan de opwekking van energie uit fossiele brandstoffen.' Falco: `Kernenergie is gelanceerd toen de tijd er nog niet rijp voor was. Maar binnenkort kunnen we er niet meer omheen. In de nabije energietoekomst volstaat alleen groene energie niet als alternatief voor de schaarser wordende fossiele brandstoffen.'
In hun twee A4-tjes tellend plan stellen de studenten voor om kernenergie opnieuw te lanceren onder de frisse naam `Blauwe Stroom'. Niet om daarmee de consumenten eens fijntjes voor te liegen, maar om kerntechnologie anders en nieuw te brengen en zo met een schone lei aan een objectieve discussie te kunnen beginnen. Nationale trots speelt daarbij een rol. Om dergelijke gevoelens aan te wakkeren en de samenleving te enthousiasmeren, zou een nieuw grootschalig en innovatief kernenergieproject opgestart moeten worden, vinden de studenten. Een soort Deltawerken, waar de bevolking trots op kan zijn. In hun voorstel noemen ze de `Blauwe Kust': een megaproject aan de Nederlandse kust voor de opwekking van blauwe stroom. De kunstmatige dam in de Noordzee die de studenten voor ogen hebben, moet het toonbeeld van technische vooruitgang worden, waar het buitenland met bewondering naar kijkt. Aldus het plan.
Echt geniaal noemen de studenten hun oplossing niet. Johan: `Maar als je nagaat dat we een supergroot probleem in zes uur tijd moesten oplossen, is het wel een degelijk verhaal.' Van de prijsuitreiking, `s avonds laat, stelde het achttal zich niet veel voor. Eén teamgenoot was zelfs al gaan slapen. De rest keek, toch wel nieuwsgierig naar wie er zou winnen, vanuit een hoekje toe. Tja, en toen kwam het toch nog goed.
Falco en Johan denken achteraf dat ze in de brainstorm een voorsprong hebben opgebouwd. `Wij lieten elkaar netjes uitpraten en begonnen niet door elkaar te roepen. Eén van ons leidde de discussie. Op die manier hadden we in no time het probleem gedefinieerd. Ook werkten we met grote vellen papier, zodat we het alle acht konden lezen. We zagen sommige andere teams met hele kleine blaadjes werken.'
Of probleemeigenaar Urenco iets met hun oplossing gaat doen, weten ze nog niet. Johan: `Was Nuon ook niet bezig met een groot energieproject in het kustgebied? Misschien kunnen zij er iets mee!'
Wie weet. Voorlopig branden er centen in hun zak. Wat ze er mee gaan doen? Een feestje misschien. Of een weekendje weg met z'n allen.
Daarover gaan ze eerst nog even fijn brainstormen.
Bedrijf Brain-Gain wil `t hele jaar denktanken
Studenten die nog geen genoeg hebben van het denktanken, kunnen terecht bij het nieuwe bedrijf Brain-Gain. Deze studentenonderneming wil studenten en bedrijven bij elkaar brengen om tot creatieve oplossingen te komen.
Brain-Gain is een initiatief van oud-Unionbestuurder en student civiele techniek Wout van der Heijden. `Als Unionbestuurder was ik het afgelopen jaar betrokken bij Create Tomorrow. Ik dacht: waarom zullen we dit tot één dag beperken? Waarom doen we dit niet het hele jaar door?'
Samen met studiegenoot Peter Jochems zette hij Brain-Gain op. `We willen studenten en bedrijven bij elkaar brengen. Een team van studenten kan bijvoorbeeld een opdracht voor een bedrijf uitvoeren. Ook komt het voor dat bedrijven studenten vragen om creatieve sessies bij te wonen, om de eigen medewerkers een sparring partner te kunnen bieden. Studenten kijken toch op een andere manier naar bestaande problemen.' Brain-Gain hoopt dat studenten die aan de denktank hebben mee gedaan, zich bij het bedrijf zullen aanmelden. Bijvoorbeeld om hun oplossing verder uit te werken, als daar ook bij de probleemeigenaar in kwestie behoefte aan is.
Het winnende team. Annemieke Raven houdt de prijs goed vast. Verder van links af: Thijs van Dooren, Falco Olivier, Stan Vriezenga, Sietse Goedheer, Jikke Bakker, Johan Gude en Jan Tijssen. (Foto's: Maurits Diephuis)
Premier Jan Peter Balkenende mengde zich aan het einde van de dag losjes in het gesprek. Hij vond de denktank een goed voorbeeld van ondernemendheid en creativiteit. Volgens collegevoorzitter Anne Flierman wordt de denktank een jaarlijks terugkerend Twents evenement met internationale uitstraling.
Dagvoorzitter Jan Douwe Kroeske in gesprek met een student.