Cultuur

| Redactie

Vrolijke schets van het mannelijk onvermogen Verbazing wekken, dat is het doel van de stichting Absurd Nederland. Maandag staan zij op de planken in Broodje Cultuur met de voorstelling Krantenkoorts. Een stuk over het onvermogen van mensen om in contact komen met elkaar en de wereld om hen heen. `Een vrolijke schets van het mannelijke onvermogen,' zo typeert Maurits Cornelis zijn voorstelling Kra


Vrolijke schets van het mannelijk onvermogen

Verbazing wekken, dat is het doel van de stichting Absurd Nederland. Maandag staan zij op de planken in Broodje Cultuur met de voorstelling Krantenkoorts. Een stuk over het onvermogen van mensen om in contact komen met elkaar en de wereld om hen heen.

`Een vrolijke schets van het mannelijke onvermogen,' zo typeert Maurits Cornelis zijn voorstelling Krantenkoorts. Twee mannen, een krant en een vis vormen de ingrediënten van het stuk. De heren trachten in contact te komen met wat dan ook. Deze tot mislukking gedoemde pogingen werden door Cornelis en zijn compagnon Bernhard Christiansen, vastgelegd in een collage van sketches. `De sfeer is vreemd en triest, maar ook erg aandoenlijk,' aldus Cornelis. En uiteraard voert absurdisme, volgens de traditie van Absurd Nederland, de boventoon. Hoewel het stuk over het mannelijk onvermogen gaat, is het zeker geen masculiene voorstelling. Cornelis omschrijft het stuk als manlijk en lichtpoëtisch. `Het is een beetje absurdistisch literair. En soms een beetje filosofisch, maar dan wel met een knipoog.'

Nieuws, nieuwswaarde en eigenbeeld zijn de kernwoorden van de voorstelling Krantenkoorts. `We hebben het onderwerp niet gekózen,' benadrukt Cornelis. `Het diende zich aan. Het moest gaan over de vraag welke wereld zich aan je opdringt en wat je eigen wereld is. Kranten, televisie, maar ook de straat en het café beïnvloeden ons voortdurend. Wij mensen hebben de illusie dat we in contact zijn met de wereld. Maar eigenlijk zijn de momenten van echt contact maar heel fragmentarisch,' aldus Cornelis.

Een belerend stuk is Krantenkoorts echter niet. `Kunst kan ook niet belerend zijn. Er zit immers geen waarheid in, het gaat om het herkennen van patronen. Als je het patroon in een modern schilderij kunt herkennen, dan kan dat schilderij heel mooi zijn. Maar sommige mensen zien dat niet. Die denken: `waarom staat er niet gewoon een vaas op'. Volgens Cornelis is Krantenkoorts te vergelijken met een modern schilderij. `Ons stuk is abstract, er is een soort patroon voelbaar. Je moet op een andere manier kijken, op een andere manier luisteren.' Met de voorstelling proberen de artiesten het dagelijks leven in een net iets ander daglicht te stellen. `Hoewel we ons publiek niet wat proberen te leren, geloof ik in de collectieve-bewustzijnspomp. Door samen met het publiek bezig te zijn proberen we wel meer wijsheid te vergaren,' aldus Cornelis.

Krantenkoorts is een stuk van Absurd Nederland, een stichting die streeft naar verbazing en vervreemding. Het werd op diverse festivals gespeeld en is het afgelopen voorjaar integraal uitgezonden in het radioprogramma `De Avonden' van de VPRO. Bernhard Christiansen tekende niet alleen voor één van de rollen, hij schreef ook de teksten voor het stuk. Deze van oorsprong Duitse artiest begon zijn carrière jaren geleden niet onverdienstelijk als cabaretier. Zo won hij onder meer de jury- en publieksprijs van het Utrechtse Kleinkunstfestival. Inmiddels richt hij zich op absurdistisch theater en staat hij regelmatig op het podium als literair performer. In 2002 werd hij tweede in de landelijke finale van Pop vs. Poetry.

Broodje Cultuur: Krantenkoorts door Absurd Nederland, 12.35 uur, Amphitheater, EUR 5/3 (gratis voor suac-houders)

`kussen' Bernhard Christiansen (Foto: Absurd Nederland)
`kussen' Bernhard Christiansen (Foto: Absurd Nederland)

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.