Vorig jaar was ze de enige scholiere op de UT en amper zestien jaar oud. Dat was best even wennen, vertelt Maartje. Al was het vak inleiding in industrieel ontwerpen heel goed te doen. Vrijwel alles begreep ze. En dat was ook wel weer een beetje stoer. `De studenten bij wie ik in de projectgroep zat waren best verbaasd. Dan vroegen ze: `En? Wat doe jij allemaal? Nou, ik doe 5-vwo, antwoordde ik dan.'
Maartje begon in het collegejaar 2004/2005 als eerste scholier van het Bonhoeffer College uit Enschede aan een pilot op de UT voor getalenteerde vwo-scholieren. Die hield in dat leerlingen één of meerdere vakken aan de universiteit konden volgen. De behaalde studiepunten zouden meetellen voor de propedeuse van een UT-studie. De proef slaagde, vorige week werd de samenwerking tussen het Bonhoeffer College en de UT officieel ondertekend. Zo'n zes excellente leerlingen gaan dit jaar aan de slag als parttime-student.
Martijn volgt sinds het begin van het collegejaar samen met klasgenoot Maartje de vakken anatomie en fysiologie. `Ik koos hiervoor omdat ik het interessant vind hoe het menselijk lichaam in elkaar steekt.' Volgend jaar, na zijn eindexamen, wil hij farmacie gaan studeren in Groningen. Helemaal zeker is dat overigens nog niet, maar het wordt in ieder geval iets met medicijnen.
Martijn heeft het absoluut naar zijn zin op de UT. `Al is het toch even wennen om de jongste te zijn van allemaal.' Vervelen doet hij zich trouwens niet op het VWO, want in zijn vakkenpakket zitten Grieks en Latijn. `Studeren en naar school gaan kan ik goed combineren. Ik loop gelukkig niet achter. Ik moet thuis nu wel wat meer doen dan normaal.'
Martijn is hoogbegaafd en weet dat al sinds groep 5 van de basisschool. `Toen deden ze een test.' Klasgenoot Maartje is dat niet, maar is wel, zoals de school haar noemt, een leerling met veel talent. `Op de basisschool stak er ik met kop en schouders boven uit', vertelt ze. `Maar blijkbaar was daar het gemiddelde niveau gewoon laag. Op de middelbare school viel het met mijn prestaties allemaal wel weer mee. Ik haal nu veel achten en negens en soms een tien. Zoals laatst voor Frans. Maar daar moet ik hard voor werken. Ik ben heel perfectionistisch en vind het zonde als je iets kunt maar het niet doet.'
School heeft bij Maartje altijd prioriteit. Haar moeder let er wel een beetje op dat het niet te gek wordt. Ze moet natuurlijk ook leuke, ontspannende dingen blijven doen. Op stap gaan met vriendinnen bijvoorbeeld, dat vindt ze leuk. `En ik ga elke week naar de sportschool. Maar niet omdat ik daar nu zo gek op ben', lacht ze. `Natuurlijk heb ik daar wel tijd voor. Op school is er veel ruimte om je huiswerk te doen. Thuis ben ik vaak nog zo'n half uur tot een uur bezig. Dat valt dus best mee.'
Ze weet al heel goed wat ze na haar eindexamen gaat doen. `Eerst drie maanden vrijwilligerswerk in Afrika en daarna als au pair naar Spanje of Engeland. Ik vind het gewoon heel leuk om verschillende dingen te doen en te ontdekken.' In Afrika wil Maartje het liefst rekenen en Engels geven aan kleine kinderen. Maar het is even afwachten of ze dat wel mag als achttienjarige. Het au pair-zijn lijkt haar vooral heel leuk. Ze past namelijk al jaren op allerlei buurtkinderen.
Na dat jaar is ze van plan om zich in te schrijven voor een studie medicijnen. Geen UT dus. Maartje wil naar Groningen of Maastricht. Dat haar behaalde studiepunten dan niet meetellen, vindt ze helemaal niet erg. `Martijn en ik waren toch al niet van plan om de tentamens te maken. We zijn in de tentamenweek toevallig ook heel druk met school, dus dat komt niet zo handig uit.' En of ze later nu gynaecoloog of huisarts wordt, dat ziet ze allemaal nog wel. `Het kan best zijn dat het uiteindelijk iets heel anders gaat worden.'
De vwo'ers Maartje en Martijn volgen wekelijks twee vakken op de UT. (Foto: Arjan Reef)