Wiskundeniveau eerste-jaars dramatisch laag

| Redactie

Slechts vier procent van de eerstejaars techniekstudenten aan de UT heeft voldoende wiskundekennis voor hun opleiding. Een instaptoets om die kennis te testen, werd onlangs over de hele linie dramatisch slecht gemaakt. Bij de andere TU's is het beeld nauwelijks beter. Er gaat een alarmerende brief naar de minister.

`We hadden geen goed resultaat verwacht, maar dat het zó erg zou zijn, daar schrokken we wel van,' zegt Brigitte Geveling, een van de initiatiefnemers van de toets. De studenten krijgen nu `wiskunde-herstel-onderwijs' om af te kicken van grafische rekenmachine en formuleblad, die ze op school gewend waren.

Docenten zagen het al langer: eerstejaars hebben moeite met de wiskunde op de UT. Niet omdat ze er te dom voor zijn, maar omdat ze op het VWO te afhankelijk zijn gemaakt van hulpmiddelen, meent drs. Brigitte Geveling, wiskundedocent bij EWI. `Uit onderzoek blijkt dat ook studenten vinden dat het ze op het VWO te gemakkelijk wordt gemaakt. Ze doen zelfs het eindexamen niet zonder grafische rekenmachine en formuleblad. En hier moeten ze het zelf kunnen.'

De instaptoets is niet alleen op de UT afgenomen, maar ook bij de technische universiteiten in Delft en Eindhoven. Daar haalde ongeveer 44 procent respectievelijk 35 procent de norm. Beduidend hoger dus. Geveling: `Daar was de toets multiple choice, wat altijd betere resultaten geeft. Wij hebben gekozen voor open vragen, om ook de knelpunten te kunnen vinden. Daarnaast was onze norm strenger: UT-studenten moesten 20 van de 29 punten halen. In Delft en Eindhoven was dat 13 van de 22.'

Vraagt de UT dan zoveel van de studenten, of weten ze echt te weinig? `We hebben overwogen om de norm bij te stellen,' zegt Geveling. `Maar voor een technische opleiding heb je nu eenmaal een bepaald wiskundeniveau nodig. Het VWO biedt dat blijkbaar niet meer. Het is niet zo dat de studenten het niet kunnen, want de meesten pikken het in de loop van het jaar wel op. Maar ze hebben er te weinig mee geoefend.'

De instaptoets toont aan dat het probleem groter is dan verwacht. Ook in Delft en Eindhoven schrok men van het lage niveau. De betrokken VWO-docenten waren verbaasd over de lage scores van hun oud-leerlingen. Aan oplossingen wordt gewerkt, zegt Geveling. De nieuwe studenten worden op korte termijn bijgespijkerd met `wiskunde-herstel-onderwijs': werkcolleges waarin ze de wiskunde leren die ze nodig hebben bij de technische vakken. Een tweede toets, vlak voor de tentamens, moet duidelijk maken of de herstelcolleges helpen. Voor toekomstige studenten kan Geveling voorlopig weinig méér doen dan het probleem aan de kaak stellen: `De drie TU's gaan een alarmerende brief aan de minister van Onderwijs schrijven. Daarnaast willen we VWO-docenten informeren via een artikel in Euclides, het lijfblad van wiskundedocenten.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.