Biologische produkten, is daar nou echt behoefte aan op de UT?
'Nee. Maar UT-Catering heeft die intentieverklaring ondertekend in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat willen we graag uitstralen als bedrijf. Het is namelijk een keus die je maakt; biologische catering. Doe je er niet aan mee, dan zet je jezelf als bedrijf op den duur buiten spel.'
Maar die produkten zijn duur, gaan UT'ers daar dan wel warm voor lopen?
'Zo'n zes jaar geleden stond in de Mensa biologisch vlees op het menu. De klanten waren in het begin enthousiast, 20% tot 25% bestelde een maaltijd met biologisch vlees. Na een half jaar was dat percentage gezakt tot 2% a 3%. Geen succes dus. Nu is echter uit enquêtes, onder andere op de Universiteit Wageningen, gebleken dat hoger opgeleiden meer interesse hebben en zich ook meer bezorgd maken over het milieu en de landbouw. Bioprodukten dragen bij aan een beter milieu, dus zou je denken dat er onder de UT'ers ook een groep is die bereid is om daarvoor te betalen. De discussie is echter; dwing je de klant daartoe of geef je hem de keus. UT-Catering kiest ervoor om die keus aan te bieden.'
Die keus lijkt me dan niet zo moeilijk. Twee euro voor een gewoon broodje kaas of vier euro voor een biologisch broodje kaas.
'En dat is nou net de fout die iedereen maakt. Je zou niet moeten praten over 'gewoon eten' of 'biologisch eten'. Bioprodukten moeten dus ook 'gewoon' worden en dat vergt een cultuuromslag. Maar inderdaad, de biologische produkten zullen wel zo'n 15% duurder zijn.'
Wat voor bioprodukten kunnen we straks op ons bordje verwachten?
'Groenten, eieren, fruit, zuivel, brood, vleeswaren, koffie, thee en vruchtensappen. Ook zullen we in de Stec en de Mensa een biologische maaltijd op het menu zetten. We voeren daarmee ook druk uit bij onze leveranciers, zij zullen biologische produkten in het assortiment moeten opnemen. Onze plaatselijke groenteboer heeft dat bijvoorbeeld nog niet en zal naar een oplossing moeten zoeken. Is die groenteboer niet in staat om aan ons biologische groenten te leveren dan kan het dus zover komen dat we de samenwerking beëindigen. Een drastische maatregel, die we hopen te voorkomen natuurlijk.'
Klinkt fanatiek.
'Klopt, maar we willen een bewustzijn creëren bij klanten én leveranciers. Dat hoort dus bij dat maatschappelijk verantwoord ondernemen. We willen als bedrijf wat uitstralen, maar ook een stukje druk uitoefenen. Ons doel blijft om in 2004 5% biologische catering te voeren en in 2010 moet dat 10% zijn.'
Voor de diehards, gaat er ook nog een biologisch kroketje komen?
'Het zit wel in de plannen om het bittergarnituur bij promoties en oraties aan te passen. Normaal bestaat dat uit zeven verschillende snacks. Het is de bedoeling dat we vijf 'normale' snacks eventueel gaan aanbieden en twee biologische snacks.'
Maaike Platvoet
UT-Catering neemt bio-producten in haar assortiment op.
![]()