Brand
Willen we nog reclame maken, dan moeten we creatief zijn. Philip Morris en Pall Mall hebben stichtingen opgericht die goede doelen ondersteunen in plaats van sponsoren, maar bij VWS zien ze het fundamentele verschil hiertussen niet. Samson-producent Theodorus Niemeyer heeft het popblad Samsonic opgericht en Javaanse Jongens is een Eetcafé begonnen. Ondernemingen waar ik geen tabak van maken kan. Maar het heeft niet mogen baten. Zelfs wanneer Caballero een werkzaam medicijn tegen longkanker op de markt zou brengen, mag het daar geen reclame meer voor maken. Behalve dan twee vierkante meter groot op de gevel van een sigarenzaak. Me dunkt, VWS is doorgeschoten.
We hebben het al zo vaak verteld. Reclame brengt mensen niet aan het roken. Jongeren gaan roken omdat hun ouders dat liever niet willen. Op een leeftijd dat ze alles doen wat het bevoegde gezag liever niet wil. Des te harder de overheid het ontraadt, des te interessanter het wordt. Wil VWS echt wat bereiken, dan moet het postzegelverzamelen ontmoedigen en het bezit van Mozambikaanse munten strafbaar stellen.
Tabaksreclame is uitsluitend gericht op merkkeuze. Maar nu we onze merken op geen enkele manier meer onder de aandacht mogen brengen, rest ons slechts één uitweg: brand-leasing. De archieven van het merkenbureau liggen boordevol merken die nog grote bekendheid genieten, waarvoor zo weer reclame kan worden gemaakt, maar die niemand meer gebruikt. Binnenkort zult u op radio en teevee veelvuldig de slogan 'Ben effe naar buiten' horen. VWS zal denken dat er niets aan de hand is, maar als de campagne afgelopen is staat daar opeens het merk Ben tussen de rookwaren. Dat doet het nog steeds goed bij de jongeren.
Ook nog in gebruik zijnde merken komen voor leasing in aanmerking. Gewoon een kwestie van goede (financiële) afspraken maken met de bezitter van het merk. Versace-sigaretjes en Jan de Bouvrie-sigaren zullen hun doelgroep zonder reclame weten te vinden. En verder hebben we zojuist weer een megadeal gesloten met de Formule I. Wij, als erkende liefhebbers van de sport, ondersteunen de Grand Prix wedstrijden geheel om niet met vele miljoenen per jaar. En in uw sigarettenautomaten kunt u straks kiezen tussen Williams, Ferrari en McLaren.