Jörg Krywkow, Achterhorst-bewoner en aio bij Civiele Techniek, maakt zich op voor een warme winter. Hij is woordvoerder van de verontruste campusbewoners en weet dat de komende twee, drie maanden cruciaal zijn in de strijd tegen de gemeente. In januari buigt de raadscommissie zich over de 'tangentenstudie', waarna in februari de voltallige raad een besluit neemt.
Alle registers gaan vanaf nu open, want de gewraakte Noordwesttangent (NWT) mag er niet komen, vinden Krywkow en zijn medestanders. 'Natuurlijk gaat het ook om mijn woongenot en om de waarde van mijn huis,' erkent Krywkow. 'Maar we voeren deze actie vooral vanwege het sociale en het milieubelang. Ik zit hier waarschijnlijk tijdelijk, maar er zijn mensen die hier al 35 jaar wonen en straks misschien hun huis uit moeten of een drukke weg in hun voortuin krijgen. Nu al zijn de huizen aan de Achterhorst onverkoopbaar, want geen koper hapt toe zolang niet duidelijk is of die weg er gaat komen.
'Maar wij zijn geen nimby's, mensen die alleen maar 'not in my backyard' roepen. Het gaat ons nadrukkelijk ook om de natuurwaarde van het gebied. Het Wageler- en het Ledeboerpark vormen een mooie groene verbinding tussen de stad en de campus. Het is echt een prachtig gebied, waar heel veel recreërende en sportende Enschedeërs van genieten en we willen niet dat dat vernietigd wordt.'
Flyers
De agenda van de actievoerders is inmiddels goed gevuld. Afgelopen zondag deelden ze flyers uit aan wandelaars in het bedreigde groengebied. Maandagavond spraken Krywkow en zijn medestanders de leden van een gemeenteraadscommissie toe. Dinsdag werd de website (www.geen-noordwesttangent.org) ge-update, waar de elektronische steunbetuigingen binnenstromen. Intussen legt eencollega van Krywkow de laatste hand aan een vernietigende wetenschappelijke analyse van de verkeersstudies die de gemeente als basis voor haar besluitvorming gebruikt.
'Ik heb mijn collega Ronald Kager, die verkeerskundige is, laten kijken naar de nut- en noodzaakstudies die de gemeente vier jaar geleden heeft laten uitvoeren. Als deskundige constateert hij dat die studies helemaal niet deugen! Dat is het sterkste argument dat we hebben. Daar zullen we de komende tijd nog hard op moeten hameren. Want maandag in de vergadering van de raadscommissie bleek ook weer dat een deel van de raadsleden helemaal niet weet wat er aan de hand is en een ander deel zonder meer gelooft wat de verkeersdeskundige van de gemeente zegt.'
Schijnoplossing
Volgens Krywkow onderschat de Enschedese politiek niet alleen het niveau van de milieuschade, maar is de hele NWT in feite een schijnoplossing. Hij baseert zich daarbij - naast de analyse van Kager - mede op de kennis die hij zelf tijdens zijn promotieonderzoek opdeed over integrale besluitvorming bij de Maaswerken.
'De overheden in het Maasgebied hebben een veel slimmere aanpak bij het beoordelen van infrastructurele projecten. Daar kijken ze niet alleen naar de verkeerskundige en economische aspecten: zij drukken ook de sociale en milieu-aspecten uit in een bepaalde waarde. Van die methode heeft de gemeente Enschede kennelijk nog nooit gehoord.
'Als je de studies van de gemeente kritisch bekijkt, zie je dat een aantal aannames gewoon niet klopt. En naar andere oplossingen, zoals het verbeteren van het openbaar vervoer, is niet eens gekeken. Volgens onze berekeningen heeft het aanleggen van de NWT op de langere termijn zelfs een negatief effect op de verkeerssituatie in dit deel van Enschede. Het aanleggen van meer wegen leidt nu eenmaal altijd tot een hogere verkeersgroei. Als dat over vijf tot tien jaar duidelijk wordt, is het kwaad al geschied: de natuur is kapot, de weg ligt er en het verkeersprobleem is niet opgelost. Een echte min-min-situatie!'
Aanstaande maandagavond komen alle actie- en belangengroepen - ook uit andere delen van Enschede - bij elkaar, met het doel een coalitie te vormen tegen de gemeentelijke plannen. De Achterhorst-actiegroep heeft geen aanwijzingen dat de UT zich als belanghebbende partij aan haar zijde zal scharen in de strijd met de gemeente.
Krywkow: 'We hebben aan het managementteam van de UT gevraagd of er een officieel UT-standpunt is, maar dat blijkt er niet te zijn. Vervolgens zijn we doorverwezen naar de directeur van de Vastgoedgroep, maar die reageert nooit op onze mails en telefoontjes ...'
Menno van Duuren
Twee mogelijke tracées van de geplande Noordwesttangent, die het centrum moet ontlasten en het verkeer vanaf deWeerseloseweg langs de campus naar de Hengelosestraat en het Business & Science Park leidt. Eén variant loopt deels over de campus en dwars door een aantal huizen aan de Achterhorst.