Meer elan in het onderwijs

| Redactie

Leraar worden. Een paar jaar geleden peinsde niemand er over. Maar de bodem lijkt gezien en het tij te keren. Het nieuwe UT-instituut ELAN wil een steentje bijdragen door meer elan in het leraarsvak te brengen. Cees Terlouw is directeur van het nieuwe instituut dat halverwege november feestelijk werd geopend. Het acroniem ELAN staat voor heel veel: Expertiseontwikkeling in en over het vo, Lerareno

Leraar worden. Een paar jaar geleden peinsde niemand er over. Maar de bodem lijkt gezien en het tij te keren. Het nieuwe UT-instituut ELAN wil een steentje bijdragen door meer elan in het leraarsvak te brengen.

Cees Terlouw is directeur van het nieuwe instituut dat halverwege november feestelijk werd geopend. Het acroniem ELAN staat voor heel veel: Expertiseontwikkeling in en over het vo, Lerarenopleidingen, Aansluiting VO-HO en Nascholing in het Voortgezet Onderwijs. In ELAN zijn naast de bestaande lerarenopleidingen een aantal activiteiten ondergebracht die te maken hebben met professionalisering van de docent en het onderwijs.

Willen echt meer mensen leraar worden?

Terlouw: 'Ja. Ik denk dat we de bodem gezien hebben. Ik proef steeds meer interesse. We bieden bijvoorbeeld een minor aan waar momenteel 25 personen aan meedoen. Dat geeft toch aan dat de animo toeneemt. Dat komt wellicht doordat de salarissen voor leraren zijn gestegen en er meer in algemene zin aandacht is voor onderwijs. Immers, er is de afgelopen jaren geïnvesteerd in ICT, er speelt een normen- en waardendiscussie, enzovoort. Op die manier wordt de status van het vak opgekrikt.'

En wat doen ELAN daaraan?

'We willen verder gaan dan het aanbieden van klassieke lerarenopleidingen. Dat doen we door zittende docenten op middelbare scholen in de regio nieuwe werkvormen aan te bieden die prikkelen en enthousiasmeren. En laatst zijn we bijvoorbeeld met een aantal rectoren naar Canada geweest om daar scholen te bezoeken en veel over ICT te leren. Een soort masterclass. Ook zijn sommige docenten van middelbare scholen hier op de UT een dag in de week in dienst om onderzoek te doen. Naar de aansluiting tussen middelbaar en hoger onderwijs bijvoorbeeld. Maar ook op hun eigen vakgebied. Sommige docenten zijn in geen twintig jaar in een lab geweest!'

ELAN herbergt nu ook de bestaande lerarenopleiding. Verandert daar nog wat aan?

'Ja. De lerarenopleiding heeft nu de vorm van een master. Vroeger konden studenten na hun doctoraal opleiding in een jaar een eerstegraadsbevoegdheid halen. Dat is nu anders. Na je bachelor kan je in twee jaar een bevoegdheid halen, na je master in een jaar. Maar studenten die al de huidige minor van de lerarenopleiding hebben gedaan kunnen dat sneller. En het is natuurlijk nog steeds zo dat je tijdens de opleiding direct voor en in de klas aan de slag gaat.'

Anderhalf jaar geleden waren jullie samen met het Zwolse Windesheim nog druk bezig met de zogenoemde zij-instroom, mensendie van hun huidige baan willen switchen naar het onderwijs. Er was zelfs sprake van een lokatie daar.

'De zij-instroom bedienen we nog steeds. We zullen daarvoor zelfs een samenwerkingsovereenkomst met de Stichting Carmel College sluiten. Wat Zwolle betreft: de samenwerking richt zich tegenwoordig meer op de Saxion Hogeschool en de Hogeschool Edith Stein. Nu Windesheim met de Vrije Universiteit is gefuseerd staat de samenwerking op een laag pitje.'

Dus die lokatie in Zwolle?

'Die is waarschijnlijk van de baan. Al werken we in principe nog wel steeds samen met de lerarenopleidingen daar.'


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.