Ook de gemeente Enschede, die voor haar netwerkvoorziening afhankelijk is van de UT-server, ondervond woensdagochtend direct de gevolgen van de brand in het TW/RC-gebouw. De website van Enschede en het externe emailverkeer van het ambtelijk apparaat lag helemaal plat. Het Digitale Loket, waar het publiek online gebruik kan maken van gemeentelijke diensten als de uitgifte van paspoorten en vergunningen, was onbereikbaar voor het publiek. 'Dit moet niet te lang duren,' aldus André de Rosa, verantwoordelijk voor de gemeentelijke website, 'want mensen maken steeds meer gebruik van onze digitale informatievoorziening. Donderdag zouden we internetzuilen plaatsen in het nieuwe stadskantoor, maar het is nu de vraag of dat doorgaat.'
Of de gemeente haar digitale communicatie op korte termijn via een noodvoorziening weer operationeel zou krijgen, kon de woordvoerder woensdag rond het middaguur nog niet overzien.
Burgemeester Mans van Enschede stelde zich in de loop van de ochtend persoonlijk op de hoogte van de situatie. De afdeling voorlichting van de gemeente stond paraat om de bevolking te waarschuwen voor mogelijk vrijkomend asbest, maar rond 11 uur zag de brandweer nog geen aanleiding om hiertoe over te gaan.