Voer het Engels stap voor stap in

| Redactie

Vorige week was in het UT-nieuws een kritische reactie te lezen naar aanleiding van de recente wijziging van de gedragscode voertalen. Deze wijziging houdt concreet in dat alle masters op de UT in het vervolg in het Engels gegeven zullen worden. Elke student dient alvorens aan de master te beginnen te kunnen aantonen over voldoende Engelse vaardigheden te beschikken. Om dit te toetsen zal elke stu

Vorige week was in het UT-nieuws een kritische reactie te lezen naar aanleiding van de recente wijziging van de gedragscode voertalen. Deze wijziging houdt concreet in dat alle masters op de UT in het vervolg in het Engels gegeven zullen worden. Elke student dient alvorens aan de master te beginnen te kunnen aantonen over voldoende Engelse vaardigheden te beschikken. Om dit te toetsen zal elke student (en overigens ook elke docent) de TOEFL-toets (een internationaal erkende toets) af moeten leggen.

Maar hoe kan dat? Het is toch zo dat elke afgestudeerde bachelorstudent probleemloos moet kunnen doorstromen naar minimaal een master? Godfried van Lieshout kaartte dit volkomen terecht aan. En om er voor te zorgen dat de student naar minimaal een master kan doorstromen, zal de UT er voor moeten zorgen dat het halen van de TOEFL-toets geen probleem is voor studenten! De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de opleidingen. Daarbij mag het verbeteren van de Engelse vaardigheden natuurlijk niet ten koste gaan van de kwaliteit, aangezien het credo 'kwaliteit gaat boven alles' een van de stokpaardjes van de UT is.

Studenten zijn niet dom. De Engelse taal aanleren dient zodoende geen problemen op te leveren. Maar in het eerste jaar ga je op kamers, je gaat van de middelbare school naar de universiteit, je verhuist naar een andere stad; kortom, je hele leven verandert! Druk genoeg dus, zodat de gehele studie in het Engels aanbieden teveel van het goede is. Daarom is het belangrijk dat de student gedurende de bachelor geleidelijk met het Engels bekend raakt. Maar een uurtje Engelse les per week heeft natuurlijk geen zin, dus zal er naar andere oplossiningen gezocht moeten worden.

Welke? Begin bijvoorbeeld in het eerste jaar met 1 vak per trimester in het Engels en sluit het eerste jaar af met een project van 1 week, waarbij in het Engels gelezen, geschreven en gepraat moet worden. Het mooiste zou natuurlijk zijn wanneer dit project samen met internationale studenten gedaan worden. Tijdens het tweede jaar wordt de intensiteit van het Engels opgevoerd en in het derde jaar wordt het onderwijs voor meer dan 70% aangeboden in het Engels met als hoogtepunt een verblijf in het buitenland.

Gedurende de hele bachelor, en daar kan het beste in het eerste jaar mee begonnen worden, kan de student natuurlijk een Engelse cursus volgen waardoor het geheel nog gemakkelijker wordt.

Op deze manier wordt er zorg voor gedragen dat de student over aantoonbaar kwalitatief hoogwaardig Engels zal gaan beschikken en dat daarnaast het algehele niveau van het Engels verbeterd wordt waardoor internationale congressen meteen een stuk interessanter worden. En, niet te vergeten: de student kan vrijuit doorstromen naar alle masters in Enschede, Nederland of de rest van de wereld!

Namens UReka, Edwin Berends fractievoorzitter


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.