In het UT-Nieuws van vorige week donderdag werd in een ingezonden stuk betoogd dat een minor activisme de ideale manier zou zijn om studentactivisme en onderwijs te koppelen. Het Student Unionbestuur wil graag aangeven dat er meer mogelijkheden zijn om studentactivisme en onderwijs elkaar te laten versterken, als dat al wenselijk is.
De Student Union is zich al enkele jaren bewust van de noodzaak om een koppeling tussen studentactivisme en (academisch) onderwijs te leggen. Deze noodzaak komt voort uit twee factoren: (1) De vrees voor afnemend activisme, veroorzaakt door ontwikkelingen als de invoering van het Bachelor-Mastersysteem, prestatiebeurzen, toenemende internationalisering, demografische ontwikkelingen e.d. en (2) de veranderende onderwijsfilosofie (ingegeven door de vraag op de arbeidsmarkt) die zich steeds meer richt op het ontwikkelen van relevante competenties in plaats van pure kennisverwerving.
Ongeveer een jaar geleden heeft de Student Union een onderzoek ingesteld, getiteld 'Studentactivisme en het academische competentieprofiel aan de Universiteit Twente'. Hierin wordt bekeken of, en zo ja hoe, het mogelijk is om een koppeling te maken tussen academisch onderwijs en studentactivisme binnen de Universiteit Twente. De resultaten van het onderzoek zijn in april 2003 bekend.
Een minor activisme zou wellicht één van de mogelijke invullingen van een koppeling tussen studentactivisme en academisch onderwijs kunnen zijn, maar misschien moet er een heel andere richting ingeslagen worden.
Peter Schouten
portefeuillehouder onderwijs, pr & communicatie, student union