'En we hebben een toffe leraar, die stimuleert ons wel', vertelt scholiere Eva van het Pius X College. 'Maar wiskunde gaan studeren? Dat denk ik niet. Misschien dat ik kies voor een andere studie op de UT. Het ziet er hier namelijk wel leuk uit.'
En dat is wat de organisatie van de vierde Wiskunde Estafette graag hoort. Diana Dalenoord van de nieuwe faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica: 'We willen toegepaste wiskunde graag promoten en de natuurlijk ook. Nog altijd draagt wiskunde een verkeerd stempel: saai. Maar op een dag als deze zie je dat puzzelen heel leuk is.'
Zesdejaars TW-student Niels Besseling zit in de vragencommissie van de estafette en vertelt dat de scholieren opgaven krijgen voorgeschoteld met verschillende wiskundige elementen. 'Een beetje meetkunde, kansberekening en logica. Van alles wat, dat maakt het leuk. Moeilijk zijn de opgaven volgens mij niet. Gewoon gezond verstand gebruiken, beetje slim en snel zijn, dan kom je al een heel eind.'
Terwijl 32 teams, bestaande uit vier personen en afkomstig van verschillende middelbare scholen in Twente, zich bogen over de sommen, konden hun leraren weer even de schoolbanken in. Enkele medewerkers van de opleiding Toegepaste Wiskunde brachten verschillende wiskundevoordrachten, die weer in de klas toepasbaar zijn. Docent Henk de Haan van het Jacobus College in Enschede noemde de activiteit 'erg nuttig'. 'Leerlingen vinden wiskunde vaak moeilijk, dus probeer je het vak door middel van toepassingen interessant en begrijpelijk te maken. Wat me opvalt is dat scholieren slecht lezen waardoor ze de vraagstelling niet begrijpen.' De Haan studeerde zelf in jaren zestig chemische technologie aan de UT.
Deelnemers van het winnende team ontvingen gisteren een boek met allerlei leuke wiskundefeitjes, opgaven en puzzeltjes. Eén boek was in ieder geval bestemd voor de schoolbibliotheek van de 'slimste school'.