Afscheid van de C35i

| Redactie

De Siemens C35i heeft zijn langste tijd op de campus gehad. Het gratis mobieltje dat op grote schaal zijn intrede deed bij het WAP1-project en ook nog in WAP2 meedraaide, wordt in Mobile@UT opgevolgd door een nieuwe generatie toestellen. Rouwig om het verlies van de C35i is bijna niemand, want het apparaat heeft zo zijn gebreken.

Derdejaars EL-student Erlan H. staat op de campus bekend als erkend mobielreparateur. Zijn echte achternaam wil hij niet in de krant, want hij heeft het al druk genoeg: Erlan repareert gemiddeld zo'n tien telefoons per week. 'Zeker de helft daarvan bestaat uit de C35i-tjes,' zegt hij. 'De meeste dateren uit het Wap1-project en zijn nu dus bijna twee jaar oud.' De meest voorkomende problemen met het toestel blijken kaartfouten te zijn, kapotte verbindingen met de luidspreker en problemen met de display.

Erlan besteedt zo'n twee uur per dag aan de reparatie van de mobieltjes, meestal op vaste tijden. 'Maar op dit moment heb ik het druk met m'n studie, dus laten de reparaties wat langer op zich wachten.'

De mobielmonteur maakt op dit moment zelf nog wel gebruik van het wapproject, maar verwacht dat hij het nieuwe aanbod naast zich neerlegt. 'Het gaat een flop worden. Met Mobile@UT gaan wij er als studenten op achteruit. Het klinkt wel mooi, maar de meeste studenten zullen gewoon veel meer moeten betalen. De gratis belminuten gelden immers alleen voor gesprekken naar andere O2-gebruikers.'

Ook uit reacties van een aantal willekeurige C35i-gebruikers blijkt dat het toestel de afgelopen twee jaar weinig vrienden heeft gemaakt op de campus.

Erwin Elling (derdejaars BIT): 'Mijn toestel is afgelopen zomer gejat, in Portugal. Hij deed het nog, maar was wel een beetje brak aan het worden. Regelmatig was het contact met de SIM-kaart verbroken. Ik ga in het nieuwe aanbod dus geen Siemens meer kopen, maar een Nokia. Die schijnen toch een stuk steviger te zijn. En via internet zoek ik bij diverse webshops naar een betere aanbieding. Veel mensen zijn trouwens op zoek naar iets beters. Tijdens het practicum zie ik iedereen de telecom-sites bekijken.'

Arthur van Opstall (tiendejaars TBK): 'Met de C35 heb ik tot nu geen problemen gehad. En dat terwijl ze om mij heen bij bosjes sneuvelen. Alleen de toetsen beginnen te verslijten. Wel vind ik van de C35 dat het toestel absoluut niet aansluit bij de oorspronkelijke bedoeling. Niemand wapt met dat ding, want het beeldscherm is veel te klein. En dat geldt nu ook voor de nieuwe toestellen. Ze worden alleen maar kleiner. Als ik mobiel ga e-mailen, dan wil ikjuist ruimte!'

Adidya Mehendale (tweedejaars master-student EL): 'Mijn Siemens heb ik nu een jaar, maar ik heb er al wel een paar problemen mee gehad. Mijn LCD-schermpje liet op een gegeven moment allemaal vreemde tekens zien. Bij de CIV-shop konden ze dat vrij snel oplossen. In het nieuwe aanbod ga ik wel een ander mobieltje halen, maar een niet al te dure. Vijftig euro vind ik een mooi bedrag om er aan uit te geven.'

Yornic van Straalen (WB): 'Regelmatig heeft mijn C35i kuren. Hij vertoont om de haverklap kaartfouten, terwijl hij soms gewoon op mijn burean ligt! Ik heb hem nog maar een jaar.'

Ruud Oldenbeuving (TN): 'Twee keer per week een kaartfout en eens in de week volledig gereset. Dat zijn de fouten die mijn C35 vertoont. Ik ga het ding mooi vervangen door een C45 of een Nokia. Meer dan veertig euro heb ik namelijk niet over voor zo'n ding.'

Dat de Siemens C35i kwalitatief niet het beste mobieltje van de klas is, blijkt ook uit testen die de Consumentengids vorig jaar uitvoerde. De jongste test met de C35 dateert uit december 2001. De consumentengids test hier 41 mobieltjes. Resultaat: De Siemens C35i komt als zesendertigste uit de bus. Alleen de handleiding wordt met 'zeer goed beoordeeld; het afleesvenster krijgt het predikaat 'matig'. Het eindoordeel van de jury luidt: 'redelijk.'

Bram Borkent


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.