Een actief octrooibeleid is onzin , vindt een Delftse hoogleraar, die door schade en schande wijs is geworden. In Delta reageert de prof fel op de recente oproep van het ministerie van EZ aan het adres van de (vooral technische) universiteiten om meer moeite te steken in het aanvragen van patenten. Professor Vogelesang, uitvinder van het gepatenteerde nieuwe materiaal glare, dat een hoge vlucht neemt in de vliegtuigindustrie, heeft zelfs 'alleen maar spijt' van zijn octrooiaanvraag, samen met AkzoNobel. 'Het patent zat ons in de weg', klaagt Vogelesang. Hij mocht namelijk lange tijd niet publiceren en andere onderzoeksgroepen mochten het materiaal niet bestuderen. Dat was lastig voor het onderzoek en zelfs voor de verdere technische ontwikkeling. Uiteindelijk had zijn vondst wel succes, maar dat kwam volgens Vogelesang niet door de octrooien: 'Kennis is macht. Als je de beste onderzoeksgroep hebt, kunnen ze niet om je heen. Alleen als een zwakke groep per ongeluk iets leuks ontdekt, moeten ze direct patenteren: dat levert iets op dat ze later niet meer kunnen binnenhalen.'
Een treinkaartje is te goedkoop , berekende een VU-promovendus. Althans in de spits, in de Randstad, legt hij uit in Ad Valvas. 'Er is veel vraag naar plaatsen in de trein van Utrecht naar Amsterdam tussen acht en negen uur 's ochtends. Een grote vraag stuwt in een vrije markt de prijzen omhoog. Dus is het logisch om voor deze treinreis meer te betalen dan voor een retourtje Sneek-Workum in de daluren.' Op die manier kan het verschil in kostprijs per zitplaatskilometer behoorlijk oplopen, berekende de promovendus: in de Randstad zou de kilometerprijs in de spits 9,3 eurocent moeten bedragen en op het platteland in de daluren 0,3 cent. En staanplaatsen in een volle trein dan? 'Er staan in die volle trein nu nog relatief veel mensen die daar op dat moment eigenlijk niet horen, omdat ze te weinig over hebben voor die treinreis. Als je het kaartje duurder maakt, houd je alleen de mensen over die dan echt moeten of willen reizen en daarvoor meer geld over hebben.'
In huwelijken waarin de man ouder is en hoger opgeleid dan de vrouw zijn beide partners gelukkiger
Een Japanse promovendus werkt in Groningen aan de oplossing voor een potentieel probleem voor Grolsch