Twee zussen op het liefdespad
De film Fat Girl (A ma soeur) heeft een thema dat de meeste studenten zal aanspreken: het hunkeren naar liefde en seks. Of de desillusie die dit volgens de regisseuse Breillat brengt klopt, kan de kijker zelf beoordelen.
De zussen Elena en Anaïs vertrekken met hun vader (een 'druk baasje' volgens Elena) en moeder (een kettingrokende neuroot) naar een luxe bungalowpark. Beiden vervelen zich stierlijk. Ze houden zich bezig met slechts één ding: ontmaagd worden.
De 15-jarige Elena windt de jongens om haar vinger. Zich bewust van haar slanke, mooie lichaam, gedraagt ze zich wulps. De Italiaanse Fernando is de gelukkige die met haar de liefde mag bedrijven. De drie jaar jongere Anaïs verlangt eveneens naar een man. Met haar dikke lichaam krijgt ze echter geen aandacht. Hooguit medelijden. Anaïs ziet lijdzaam toe hoe haar zus het bed induikt, in hun gezamenlijke kamer notabene.
Als de moeder van de meisjes achter de affaire van haar dochter komt, is zij ontzet. De familie vertrekt onmiddellijk naar huis. Onderweg stoppen zij bij een parkeerplaats, waar een drama plaatsvindt. Elena en haar moeder worden vermoord. Anaïs wordt onderworpen aan een gruwelijke verkrachting, maar weet te ontsnappen. Dit deel van het scenario is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
De kijker ziet de film vanuit het oogpunt van Anaïs. Zij heeft een nuchtere, intelligente kijk op de zaken. Ze troost zichzelf door kritisch te zijn. Haar knappe zus is veel te romantisch ingesteld.
Regisseuse Catherine Breillat heeft in al haar zeven films hetzelfde thema: de relatie tussen seksualiteit en macht. Liefde is een illusie. Verkrachtingen en vervelende ontmaagdingen zijn aan de orde van de dag in haar films. Ook in Fat Girl komt dit naar voren. Na de ontmaagding blijkt het leven helemaal niet mooier te zijn. In tegendeel. Men heeft weer een droom minder. Seks leidt tot grote teleurstelling.
Het deprimerende beeld dat geschetst wordt, wordt vaak gezien als een weerspiegeling van de eigen ervaringen van de regiseusse. Alsof ze een ander de liefde niet gunt. Breillat zelf ziet dit anders. Het gaat om de ontwikkeling van de hoofdpersoon. Ze wil laten zien dat deze er achter komt dat liefde niet puur een sentiment is.
Breillat houdt zich met meer bezig dan het seksuele thema. Ook enkele tegenstellingen komen aan bod. De gecompliceerde relatie tussen de twee meisjes laat zien dat elkaar haten en liefhebben tegelijkertijd niet uitgesloten is. Ook de tegenstelling tussen mannen en vrouwen wordt getoond. In de liefde, maar ook op andere gebieden. Dit blijkt voornamelijk uit de terugrit over de snelweg. Dat is een plek waar mannen de baas zijn.
Fat Girl, Concordia Cinema, donderdag t/m woensdag, 20.00 uur, EUR 6/5/4.
![]()