Keiharde cijfers over een latere 'doorstroom' van summercampusdeelnemers naar een studie op de UT zijn er nog niet volgens Tjarda Garlich, coördinator voorlichtingsevenementen en summercampusmanager. 'Het draait nog maar vijf jaar. De lichting van toen gaat nu studeren. De gemeten instroom van summercampgangers in het collegejaar 2001-2002 was 67. De instroom voor het komende collegejaar is gemeten aan de hand van de vooraanmelders en bedraagt 71 personen.'
Garlich noemt het fenomeen Summercampus deels een promotie-evenement. Ze is van mening dat het niet alleen draait om hoeveel scholieren nou daadwerkelijk kiezen voor een studie aan de UT, hoewel Summercampus daar wel op wordt afgerekend. 'Het evenement creëert good feeling. Hoe? Zeshonderd scholieren gaan deze zomer blij naar huis, vertellen dat aan hun ouders, vrienden en op school. Het zijn eigenlijk zeshonderd ambassadeurs. Dat zorgt voor een goede naam van de UT. Zie het als een alternatieve advertentiecampagne. Het werpt indirect haar vruchten af. Daarom ben ik er van overtuigd dat de daadwerkelijke instroom hoger is dankzij Summercampus. '
Raketten bouwen of een videoclip maken, een week mee willen doen kost wel gemiddeld 320 euro per persoon. Garlich: 'En ja, dat dekt niet geheel de kosten. Deelnemers betalen zeg maar voor het eten en de faciliteiten. Een derde van de totale kosten komt voor rekening van de UT. En toch vallen die kosten mee; er wordt veel gewerkt met studentmedewerkers, er wordt handig gebruik gemaakt van gratis promotie en meegelift met de bestaande media. Wat dat betreft is een voorlichtingsdag relatief duurder dan Summercampus.'
Ook decanen van middelbare scholen vormen voor Summercampus een soort verkapte doelgroep. 'Met name de bijspijkerkampen worden gewaardeerd. Decanen raden de UT daarvoor zelfs aan op scholen.' Profilering van een universiteit in de zomermaanden. Landelijke media berichtten de afgelopen weken regelmatig over de zomerkampen. Verder vindt een nauwe samenwerking plaats met het jongerentijdschriften KIJK, Power Unlimited en met het Young Dynamic Found. 'Wie lid of abonnee is krijgt korting op Summercampus. Deze jongerenorganisaties verbinden hun naam aan de kampen, wij krijgen gratis artikelen in bladen. Zo ontstaat een wisselwerking.'
Conclusie Summercampus: nuttig, zeker in brede zin. Over enige tijd zal dat nut, in het kader van de reorganisatie, kritisch onder de loep worden genomen. 'Zoals elk evenement', verzucht Garlich. 'Het zou niet slim zijn als de UT dit afstoot. Juist nu, na vijf jaar Twente Summercampus, kan de UT haar vruchten plukken. Summercampus is een gevestigd UT-evenement geworden bij scholieren, ouders en decanen en draagt bij aan het positieve gevoel dat mensen hebben bij de UT.'
Maaike Platvoet
Deelnemers aan de Twente Summercampus van deze zomer.
![]()
![]()