Rol activisme in UT-onderwijs

| Redactie

De Student Union laat de komende maanden onderzoek doen naar de raakvlakken tussen het academisch onderwijs en het studentenactivisme. Doel is om te komen tot een betere afstemming tussen het opleidings- en het persoonlijk curriculum van de toekomstige UT-student. Het onderzoek loopt tot januari volgend jaar en wordt door een TO-student uitgevoerd als afstudeeropdracht, in samenwerking met externe

De Student Union laat de komende maanden onderzoek doen naar de raakvlakken tussen het academisch onderwijs en het studentenactivisme. Doel is om te komen tot een betere afstemming tussen het opleidings- en het persoonlijk curriculum van de toekomstige UT-student.

Het onderzoek loopt tot januari volgend jaar en wordt door een TO-student uitgevoerd als afstudeeropdracht, in samenwerking met externe deskundigen. Een begeleidingscommissie, met daarin onder meer TO-hoogleraar Joseph Kessels en CHEPS-directeur Leo Goedegebuure, bewaakt de inhoudelijke voortgang van het project. Een aparte commissie houdt toezicht op het budget van 65.000 euro dat voor het project beschikbaar is gesteld vanuit het UT-Fonds Stimulering Activisme.

Namens de Union treedt TO-student Pieterjan van Wijngaarden, tevens auteur van het onderzoeksvoorstel, op als projectleider. 'Voordat we de vraag kunnen beantwoorden hoe het actvisme uitgebuit kan worden in het curriculum,' aldus Van Wijngaarden, 'worden er eerst scenariobeschrijvingen gemaakt van hoe de UT er over tien jaar uit zou kunnen zien. Want door de invoering van de bama-structuur krijg je natuurlijk te maken met veel meer verschillende instromers en verandert de studentenpopulatie drastisch. En die mensen wil je natuurlijk ook graag betrekken bij deze universitaire gemeenschap.'

ACTIVISME, vervolg verder in UT-nieuws


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.