'Partners of foreign students feel neglected', was de kop van een artikel op de Engelse pagina van deze krant van 2 mei. Het verhaal meldt dat partners van buitenlandse UT-medewerkers moeite hebben om te aarden in Nederland, vooral omdat Nederlandse les duur is om te volgen en daarop vaak lange wachtlijsten staan. Zo dringt Vesna Radovanovic, afgestudeerd in Civiele Techniek, er bij de UT op zuiniger te zijn op haar buitenlandse studenten, medewerkers en partners. 'Als ik niet tevreden ben, is mijn partner dat ook niet en dat beïnvloedt mijn werk.'
Theo Genugten, docent Informatica, kwam direct in actie. Als vrijwilliger bij het project Samenspraak van de Stichting Welzijn Ouderen in Enschede heeft hij enige jaren ervaring met het ondersteunen van buitenlanders, die bezig zijn Nederlands te leren. Met nadruk stelt Genugten, dat hij niet de pretentie heeft een cursus Nederlands te willen geven. Hij is van origine wiskundige, geen neerlandicus. Hij is bereid om kosteloos maximaal twee uren per week beschikbaar te stellen. 'Misschien zijn er meer medewerkers of studenten, die deze hulp willen bieden. Eerst moet echter worden vastgesteld of er onder buitenlandse medewerkers, studenten en hun partners behoefte bestaat aan deze ondersteuning in het spreken en verstaan van onze taal.' Genugten roept iedereen op die hulp wil ontvangen of geven, zijn of haar reacties en suggesties per e-mail te sturen naar: