Zet een student in faculteitsbestuur

| Redactie

Onlangs werd het advies van de commissie facultaire herindeling openbaar. De formele gang van zaken is nu als volgt. Het College van Bestuur neemt een zogenaamd voorgenomen besluit dat naar verwachting nauwelijks zal afwijken van dit advies. De medezeggenschap mag dan nog een keer commentaar leveren en daarna stelt het college het besluit vast. Vervolgens worden nieuwe faculteiten ingericht en is

Onlangs werd het advies van de commissie facultaire herindeling openbaar. De formele gang van zaken is nu als volgt. Het College van Bestuur neemt een zogenaamd voorgenomen besluit dat naar verwachting nauwelijks zal afwijken van dit advies. De medezeggenschap mag dan nog een keer commentaar leveren en daarna stelt het college het besluit vast. Vervolgens worden nieuwe faculteiten ingericht en is het aan het bestuur van die faculteiten om de puntjes op de i te zetten. Daarnaast kunnen we ook de komende weken nog commentaar leveren op de plannen. Toch moet ons nu al iets van het hart.

UReka heeft de commissie een tip aan de hand gedaan: neem een student op in het faculteitsbestuur of in de verschillende opleidingsbesturen van de nieuwe faculteiten. Daarvoor hebben wij drie argumenten die ik straks zal noemen. De commissie heeft deze suggestie helaas niet overgenomen in haar advies. Formeel heeft zij nog niet gereageerd, maar in de wandelgangen is inmiddels bekend dat de commissie vindt dat zo'n beslissing in de nieuwe faculteiten genomen moet worden; een puntje op de i zeg maar.

UReka vindt dit natuurlijk jammer en zal proberen om het College van Bestuur ervan te overtuigen om in het besluit op dit punt af te wijken van het advies van de commissie. Daarnaast willen we ook alvast langs deze weg onze argumenten op een rijtje zetten:

Ten eerste heeft een student kennis en ervaring die andere leden van een bestuur vaak niet hebben: een student volgt daadwerkelijk onderwijs aan de faculteit, maakt gebruik van bepaalde faciliteiten, etc. Die kennis en ervaring kunnen in een bestuur goed van pas komen. Een bestuur wordt vollediger door de inbreng van een student.

Ten tweede zitten studenten op dit moment vooral aan het eind van de beleidscyclus, in de OLC en de FR. Een bestuur zit aan het begin van de beleidscyclus. Als een student daar al kan meepraten, dan werkt dat een stuk efficiënter.

Ten derde kan een student in een bestuur zorgen voor betere communicatie tussen dat bestuur en studenten.

UReka heeft de afgelopen maanden met een heleboel mensen over dit voorstel gepraat en die zijn allemaal positief. De commissie Facultaire Herindeling heeft de suggestie naast zich neergelegd en de vraag doorgeschoven naar het College van Bestuur. Het college zou de vraag kunnen doorschuiven naar de nieuwe faculteiten. Wij hopen dat - mocht het zover komen - de mensen binnen die nieuwe faculteiten het draagvlak voor dit voorstel onderkennen en alsnog besluiten om een student op te nemen in het faculteitsbestuur of in de verschillende opleidingsbesturen.

Namens UReka, Sander Jacobs


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.