'Persoonlijke onderwijspagina' is ons streven

| Redactie

De studenten van de Universiteit Twente mogen zich gelukkig prijzen. Voor alles hebben ze een computerdienst tot hun beschikking: inschrijven voor tentamens, cijfers opvragen, vak- en roosterinformatie achterhalen, enzovoort. TAST, TOST, VIST, Teletop, prachtig allemaal. Gevolg van deze veelheid aan gefragmenteerde informatiesystemen is echter wel dat de student steeds zelf op zoek moet naar de vo

De studenten van de Universiteit Twente mogen zich gelukkig prijzen. Voor alles hebben ze een computerdienst tot hun beschikking: inschrijven voor tentamens, cijfers opvragen, vak- en roosterinformatie achterhalen, enzovoort. TAST, TOST, VIST, Teletop, prachtig allemaal. Gevolg van deze veelheid aan gefragmenteerde informatiesystemen is echter wel dat de student steeds zelf op zoek moet naar de voor hem of haar relevante informatie. In de wirwar van systemen met verschillende internetpagina's en inlogprocedures moet de student een weg zien te vinden.

UReka denkt dat dit anders kan, sterker nog: anders zou moeten. Wij noemen dat 'klantvriendelijke informatievoorziening'. Als eindstation streven we naar een persoonlijke onderwijspagina: een plek waar de student al zijn zaken omtrent zijn onderwijstraject regelt. Niet meer zoeken tussen allerlei niet relevante informatie, maar informatie op maat. Als de sluiting voor tentameninschrijving nadert of zodra een tentamencijfer bekend is, verschijnt dat op de persoonlijke onderwijspagina. Het is mogelijk om er e-mail te lezen of IBG-zaken te regelen. Tevens valt te denken aan een systeem waarmee een student gemakkelijk een eigen rooster kan plannen. Na een selectie van de te volgen vakken verschijnt op het scherm hoe de colleges over de week of maand verspreid zijn en of ze al dan niet overlappen. De interessante vakken worden gemarkeerd en vervolgens ontvangt de student, gedurende het trimester, via door hemzelf gekozen media (de persoonlijke onderwijspagina, e-mail, telefoon) de bijbehorende onderwijsinformatie.

De student heeft recht op eenduidige en eenvoudige informatie. Bij flexibel onderwijs en een flexibele leerweg hoort flexibele informatievoorziening. Met Campus+ heeft DINKEL een stap genomen om allerlei bestaande systemen te koppelen. Dit is een mooi initiatief. Het idee van een 'portal' naar al deze systemen is zeker een verbetering op de huidige situatie, maar gaat nog niet ver genoeg: de wijze waarop gebruik wordt gemaakt van de verschillende diensten blijft hetzelfde: de student moet op zoek naar informatie.

Overigens is het opvallend dat het op de UT enigszins schijnt te ontbreken aan een samenhangend ICT-beleid. In een kleine inventarisatie bleek dat de UT geen duidelijk visie communiceert over hoe zij de ICT-ondersteuning op het gebied van onderwijs ziet: nu en in de toekomst, bijvoorbeeld vijf of tien jaar. Natuurlijk is Teletop een stap in goede richting, maar het kan verder gaan. Het ontbreken van een duidelijke sturing van bovenaf blijkt ook uit het feit dat de initiatieven die wel op dit gebied ontplooid worden van onderaf ge´nitieerd worden, bijvoorbeeld ook vanuit studenten. Op dé ICTuniversiteit van Nederland zou je meer beleid verwachten bij de ICT-ondersteuning van een primair proces.

In het UT-nieuws van vorige week was te lezen dat meer studenten op dit gebied een verandering teweeg willen brengen. Wij juichende inspanningen van Lars Rengersen op dit gebied dan ook van harte toe.

Natuurlijk gaat dit alles niet over één nacht ijs. Het integreren van de verschillende functionaliteiten is een omvangrijke klus. Mocht je een idee hebben over hoe de informatievoorziening op UT nog beter kan, of heb je een beeld voor ogen waar het naar toe zou moeten in de toekomst, mail dit dan naar [email protected].

Namens UReka, Sander Jacobs


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.