De levering van de boor zal het NLCR, waarin behalve de UT ook Urenco, Innofonds en Stork participeren, enkele miljoenen euro's gaan opleveren, verwacht directeur Huub van Heel. De razendsnelle laserboor uit Enschede zal gebruikt worden om per JSF-motor meer dan een miljoen koelgaten te maken, zo laat Pratt & Whitney weten in een persbericht.
Van Heel verwacht dat ook de burgerluchtvaart op termijn gebruikt gaat maken van de Twentse gaatjes. De meeste andere laserboren branden dit soort gaatjes één voor één, wat het productieproces danig remt. De Drienerlose boor is in staat met grote precisie simultaan gaatjes te boren.
Ed O'Donnell, directeur van het JSF-project bij Pratt & Whitney: 'Normale lasers leveren tussen de dertig en honderd watt, de NCLR-laser duizend.' De hoge boorsnelheid zal de kosten per gat enorm drukken, aldus de mondiale marktleider op het gebied van vliegtuigmotoren.
NCLR-directeur Huub van Heel toont zich ingenomen. 'We zijn blij dat we uitverkozen zijn om onze baanbrekende technologie aan Pratt & Whitney te leveren. De JSF biedt nu al grote industriële kansen voor de Nederlandse luchtvaartindustrie. Het is een extreem capabel en daarbij goedkoop toestel met enorme internationale verkooppotentie.'
Twee weken geleden bezocht de staf van de Koninklijke Luchtmacht het NLCR. De militairen bestudeerden de vrucht van 12 jaar onderzoek en ontwikkeling.