De UT-website scoort terecht laag, vindt UT-student Lars Rengersen. Hij gaat daar in opdracht van de universiteit wat aan doen.
Werk aan de winkel, zou je zeggen. Een universiteit die internationalisering hoog in het vaandel draagt én over de tong wil gaan als dé ICT-universiteit van Nederland, kan zijn website niet stiefmoederlijk behandelen. En dat gebeurt, vindt Lars Rengersen.
Rengersen studeert CT en TBK. In opdracht van de UT werkt hij, samen met twee medestudenten, aan een nieuwe studentenportal op de UT-site. Het moet een entree worden die de student op overzichtelijke en intelligente wijze voorziet van alle informatie en service die belangrijk voor hem is. Maar uiteindelijk wil Rengersen dat de portal werkt voor iedereen die de UT-website bezoekt.
Want de Twentse site kan wel wat overzichtelijkheid en intelligentie gebruiken, vindt Rengersen net als Webwijzer. 'Op het moment is het niet best', zegt hij. 'Het was al erg, maar het wordt steeds erger. De UT-site is ondermaats opgemaakt, saai, en staat bol van onsamenhangende informatie. Probeer de Student Union maar eens te vinden. Daar ben je wel even zoet mee.
'Bovendien', gaat Rengersen verder, 'grossiert de site in platte tekst. Precies verkeerd op internet.' Hij klikt de huidige pagina te voorschijn waarop de vooraanmelder te woord gestaan wordt. In beeld verschijnt een massief tekstblok, zonder links, banners of plaatjes. 'Je leest de eerste drie regels, en dan haak je af. Te sloom.'
Volgens Rengersen begint de ellende met het softwareprogramma WebHare. 'Dat programmaatje converteert worddocumenten naar webpagina's. Je voert kale tekst in, WebHare spuugt een site uit. Maar vraag niet hoe.' Of juist wel. Aan een campusbewoner bijvoorbeeld, die de bruikbaarheid van WebHare recentelijk als volgt onder woorden bracht in een nieuwsgroep.
'WebHare is een html-ransproduct voor mongolen, in elkaar gebeund door B-Lex Information Technologies. Omdat op de UT tegenwoordig ook mensen met een IQ onder kamertemperatuur moeten kunnen werken, hebben ze blijkbaar voor dit prachtige product gekozen.' Rengersen nuanceert: 'Zo'n programma is prima voor de thuisgebruiker, maar een ICT-universiteit moet er zich verre van houden.'
Hoe het ook kan. Rengersen licht een tipje van de sluier van zijn portal op. 'Studenten die de site betreden, moeten in één beweging kunnen zien wat de UT hen te bieden heeft. Dus moet je een duidelijk navigatie aanbrengen. Er komen vijf buttons: welkom, algemeen, studie, service, en mail.'
Wie informatie over zijn studie wil, ziet en passant de link naar de juiste studievereniging verschijnen. Maar ook de kortste weg naarcollegeroosters en tentamencijfers. Omdat de student al bij het betreden van de site inlogt, kan hem zeer specifieke, zelfs strikt persoonlijke informatie worden verschaft.
'Zoals het ophalen van mail via het web', zegt Rengersen. 'Dat kan nu ook al, maar gebeurt nauwelijks omdat weinig studenten weten hoe het moet. Daar is de site te onduidelijk voor.' Als het aan hem ligt, komt daar volgend collegejaar verandering in. Rengersen: 'De portal moet in september in de lucht zijn.'