UT steekt ICT-expertise in Boliviaanse universiteit

| Redactie

Onderwijsvernieuwing door, onder andere, het inzetten van ICT aan de Universidad Mayor de San Simon in Cochabamba. Een universiteit in Bolivia met zo'n 40.000 studenten. Sinds anderhalf jaar zijn de Universiteit Twente en de Vrije Universiteit hier nauw bij betrokken dankzij het door NUFFIC ondersteunde Rofortes-project. Projectsupervisor op UT-locatie is Cees van Vilsteren van de faculteit Toegep

Onderwijsvernieuwing door, onder andere, het inzetten van ICT aan de Universidad Mayor de San Simon in Cochabamba. Een universiteit in Bolivia met zo'n 40.000 studenten. Sinds anderhalf jaar zijn de Universiteit Twente en de Vrije Universiteit hier nauw bij betrokken dankzij het door NUFFIC ondersteunde Rofortes-project.

Projectsupervisor op UT-locatie is Cees van Vilsteren van de faculteit Toegepaste Onderwijskunde. Hij werkt onder andere samen met het Dinkelinstituut aan dit bijzondere project. De brede betrokkenheid komt voort uit de samenwerking binnen DECIDE (Dutch Expertise Consortium for International Development of Education) waarvan de faculteit Toegepaste Onderwijskunde een van de trekkers is.

Eind deze week reist Van Vilsteren opnieuw af naar Zuid-Amerika om de volgende projectperiode concreet in de steigers te zetten. Elly Govers en Lisa Gommer, medewerksters van het Dinkelinstituut, waren afgelopen oktober al bij de Universidad Mayor de San Simon. Ze kwamen daar met twee taken: een workshop verzorgen over ICT in het onderwijs, en onderzoeken wat de mogelijkheden aan deze universiteit zijn om ICT in te zetten in het onderwijs.

'De faculteit Informatica daar heeft 2800 studenten en 30 pc's. Die pc's zijn gefinancierd door een ander NUFFIC-project in deze universiteit', vertelt Govers. In een andere faculteit, vergelijkbaar met de Twentse opleiding Toegepaste Communicatie Wetenschap, zitten 680 studenten. Zij hebben drie klaslokalen ter beschikking, verder niets. Van Vilsteren spreekt van 'zeer traditioneel onderwijs' aan deze universiteit. 'Het kopiëren van boeken is aan de orde van de dag, niemand koopt een boek, veelal omdat men dat niet kan betalen. ICT geeft juist in zo'n situatie toegang tot prima leermiddelen, bijvoorbeeld via het internet.'

De economische situatie is slecht in Bolivia en verslechtert eigenlijk nog steeds. De financiële middelen die de overheid aanreikt zijn gering. Soms vindt er maandenlang geen uitbetaling van salaris plaats aan medewerkers van de universiteit. Na de revolutie in Bolivia zijn de universiteiten sterk gedemocratiseerd. Zo sterk zelfs, dat er geen verandering kan worden doorgevoerd of er moet door alle medewerkers en studenten over worden gestemd. Alle stafleden en studenten hebben, bijvoorbeeld, een stem in het benoemen van de decaan. En die laat veel studenten toe op de opleidingen, om ook zoveel mogelijk stemmen te kunnen werven. 'Het one man-one vote hangt als een deken over alle vernieuwingen heen', vindt Van Vilsteren. 'Toch kan er wel een concrete inhaalslag op het gebied van onderwijsvernieuwing en ICT gemaakt worden. Docenten en studenten zijn enthousiast over het gebruik van ICT. Rondom de campus - een stadswijk van Cochabamba - krioelt het van de internetshops.'

In juli doet Nuffic de midterm-evaluatie van het project. 'In principe loopthet project nog twee jaar. Eind 2003 zal de geldstroom van NUFFIC stoppen. We zullen dan andere manieren moeten vinden om te kunnen investeren in deze universiteit. Ondanks veel obstakels, zijn er ook lichtpuntjes, zoals gemotiveerde medewerkers. Die zijn de drive om hier meer door te gaan. Als we deze mensen kunnen helpen is het project al zinvol geweest.'

Maaike Platvoet

Het Christusbeeld dat boven Cochabamba uittorent is hoger dan dat van Rio de Janeiro.

Computerfaciliteiten bij de landbouwkundefaculteit van Cochabamba.


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.