Mens en werk

| Redactie

Werken is mijn hobby, zegt Ton van der Woude (57). 'Mensen tevreden stellen en houden, dat doe ik het liefst', vertelt het hoofd facilitaire dienst van de niet-onderwijsgebouwen als Vrijhof, Bastille, Sportcentrum, Pakkerij, Watersportcomplex en het Openluchtheater. In 1968 begon Van der Woude als medewerker onderhoud bij studentenhuisvesting. Twee jaar later werd hij theatertechnicus bij Cultuur,

Werken is mijn hobby, zegt Ton van der Woude (57). 'Mensen tevreden stellen en houden, dat doe ik het liefst', vertelt het hoofd facilitaire dienst van de niet-onderwijsgebouwen als Vrijhof, Bastille, Sportcentrum, Pakkerij, Watersportcomplex en het Openluchtheater. In 1968 begon Van der Woude als medewerker onderhoud bij studentenhuisvesting. Twee jaar later werd hij theatertechnicus bij Cultuur, waarna hij doorgroeide tot hoofdtechnicus.

In 2000 stond hij voor een 'carrière-switch'. 'Ik zag de overstap naar de leiding van de facilitaire dienst als een enorme uitdaging. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Het is leuk om zaken te kunnen plannen op de langere termijn. Aan de andere kant: ik weet nooit wat de dag brengt. Mijn werk is nu wel minder hectisch dan toen. Naarmate je een jaartje ouder wordt is dat prettig. Ik werk bovendien met een fantastisch team mensen, de sfeer is altijd goed.'

Onlangs kreeg Van der Woude van het Bewonersoverleg van de Vrijhof het compliment dat men tevreden was. 'Je weet dan weer even waar je het voor doet.'

De problemen waarmee de facilitaire dienst te maken krijgt zijn divers. Laatst was er een fikse lekkage in een van de gebouwen. 'De afvoer van het dak bleek verstopt. Daar ben je druk mee. Of een radiator die was geknapt. Daarnaast stuur ik de receptie aan, de portiers, de servicedeskmedewerkers en mensen van de interne dienst.'

De UT noemt Van der Woude een prettig bedrijf om voor te werken. 'Studenten houden me jong. Misschien is dat de reden dat ik het hier al zo lang volhou.'


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.