Zo'n tweehonderd opleidingsprogramma's verzorgt het onderwijscentrum van Shell in Noordwijkerhout, voor ruim 3500 medewerkers per jaar. Beginnende medewerkers krijgen er een training, een zogenaamd 'foundation programme', maar er zijn bijvoorbeeld ook eendaagse workshops voor managers. Het centrum is verbonden aan de tak Exploration and Production van Shell: de mensen die wereldwijd olie aan het winnen zijn en research doen op dit gebied. Het fenomeen afstandsleren is in zo'n mondiaal verspreide activiteit uiteraard niet nieuw: de multinational kent al de Shell Open University, die veel cursusmateriaal online aanbiedt.
Aan Betty Collis de taak om dit, gebruikmakend van Teletop, op een hoger plan te tillen: 'We kiezen de term networked learning, omdat het de interactie beter weergeeft: een hele stap verder dan het aanbieden van materiaal, vooral in het gebruikmaken van gemengde onderwijsvormen. Sinds vorig jaar zijn we vanuit bezig Teletop ook voor company learning in te zetten. Naast Heineken en Philips is Shell hierin erg geïnteresseerd. Daar komt nu een stevige vijfjarige samenwerking uit voort.'
Afgelopen woensdag kreeg Collis uit handen van directeur Cor Zegelaar het certificaat dat hoort bij haar benoeming. Twee dagen UT, twee dagen Shell en een dag thuis telewerken: dat wordt het nieuwe weekritme van Collis. Dat is nog even wennen: 'Nu loopt nog alles door elkaar, maar in april zijn een aantal oude projecten afgelopen. In september is het stabiel, verwacht ik.'
Well-being
Is Teletop rijp genoeg voor invoering in zo'n competitieve omgeving? 'In beginsel zeker. Natuurlijk hebben we ons tot nu toe vooral gericht op de UT-setting, waardoor er allerlei Nederlandse onderwijsbegrippen in zitten, zoals 'studiepunten'. Ook draait het nu nog op de server van de faculteit. Maar afgezien van deze kleine manco's: Shell wil er ook meer strategische doelen 'inbouwen', zoals het monitoren van competenties. In het algemeen zie ik bij Shell heel hoge kwaliteitsmaatstaven, waarvan een universiteit nog welwat kan leren. Ze proberen echt het beste uit mensen te halen. Ok, niet alleen maar omdat ze zulke aardige mensen zijn. De leerdoelenactiviteiten zijn natuurlijk sterk gerelateerd aan de doelen die een 'Operating Unit' heeft. Ook er is veel aandacht voor de 'well-being' van de medewerker. Aan de universiteit zie je vooral dat de docent formuleert wat hij of zij belangrijk vindt. Anderzijds is onze 'zwakte' tegelijk onze kracht: we geven een basis waarin de individuele student veel vrijheid heeft. Een multinational heeft meer sturing en cohesie. Teletop kan in dat opzicht niet één op één worden overgenomen.'
Zes TO-afstudeerders en studenten die het internationale master's-programma volgen bij TO werkten al bij het Learning Centre. Samen met Collis gaan nu ook drie promovendi aan de slag: Manuela Bianco en Anoush Margaryan vooral in Noordwijkerhout en Allard Strijker in Twente.
Wiebe van der Veen
Prof.dr. Betty Collis heeft zojuist uit handen van ir. Cor Zegelaar, directeur Shell Learning Centre, het certificaat gekregen voor haar benoeming.