Wat houdt psychologie in Twente in?
Wilhelm: 'Het UT-karakter van psychologie is tweeledig. In de eerste plaats worden de meeste studenten hier in Twente opgeleid tot ingenieur, en leren dus hoe je systematisch problemen kunt oplossen. Deze typische ingenieursbenadering gaan we ook bij psychologie toepassen. We willen praktisch met wetenschappelijke kennis omgaan, door die kennis concreet toe te passen. Op andere universiteiten gebeurt dit natuurlijk ook wel, maar daar is toch meer sprake van een wetenschappelijk karakter. Hier willen we meer de toegepaste psychologie laten spreken. Een mooi voorbeeld is het vak psychologisch ontwerpen. Hierin leer je hoe je bepaalde psychologische problemen moet aanpakken.'
En het tweede typisch Twentse aspect?
Wilhelm: 'De tweede reden voor psychologie in Twente is dat wij een aantal specialisaties aanbieden die elders niet voorkomen, bijvoorbeeld de master mediapsychologie. Enkele andere unieke masters zijn: ergonomische psychologie, risicopsychologie en besliskunde, en kennispsychologie. Dit is overigens ook een van de redenen waarom onze aanvraag voor de de studie gehonoreerd is.
Krijgen we niet de populaire klinische psychologie?
Wilhelm: 'Nee, dat zit er voorlopig niet in. Daarvoor is op dit moment onvoldoende know-how aanwezig. Wel hebben we de master gezondheidspsychologie, die zich meer richt op het preventieve vlak zoals stoppen met roken.'
En hoe zit het met psychologie en het UT-paradepaardje: ict?
Wilhelm: 'Dit typische UT-kenmerk uit zich natuurlijk in de bekende digitale onderwijsvormen. Maar voor ons is het extra interessant om de gebieden op te zoeken waar ict en psychologie samenkomen. Wat is bijvoorbeeld de invloed van de steeds grotere rol die computers in allerlei toepassingen innemen?'
Onder welke faculteit komt psychologie te vallen?
Pieters: 'Op dit moment is TO de penvoerende faculteit. Met de indeling van de nieuwe faculteiten ga ik er echter vanuit dat we onder de faculteit gedragswetenschappen zullen vallen , samen met TO en een deel van WMW.
Financieel is het geen sinecure om een nieuwe opleiding te starten. De overheid betaalt pas per afgestudeerde een bepaald bedrag uit: er komt dus pas over vier jaar geld in het laatje?
Pieters: 'Tegenwoordig krijg je voor de instroom ook geld, hoewel dat ook pas veel later binnenkomt. Daarom maken we vooraf een inschatting van de instroom en aan de hand daarvan financiert het College van Bestuur de nieuwe opleiding, zowel voor het ontwerpen van het curriculum als voor het binnenhalen van de benodigde middelen.'
Het aantal vooraanmeldingen staat op dit moment op 24. Hoeveel eerstejaars kunnen we uiteindelijk verwachten?
Wilhelm: 'Wij zijn uitgegaan van 75 eerstejaars. De voornaameldingen zien er wat dat betreft goed uit. Als je de cijfers extrapoleert kom je ongeveer op het ingeschatte aantal uit.'
Behalve een gebouw is er ook onderwijzend personeel nodig. Worden dat nieuwe docenten, of krijgen de TO- en TCW-docenten het drukker?
Wilhelm: 'Psychologie komt in het TO-gebouw te zitten. En wat betreft de docenten: er zijn er gelukkig genoeg die heel veel zin hebben om mee te werken aan deze nieuwe studie.'
Pieters: 'Bij de opleidingen TO, TCW en TBK worden vakken aangeboden die je als psychologieopleiding kunt gebruiken. We kunnen wat dat betreft verder bouwen op de ervaring die er al is. We zijn ook bezig om de aanwezige expertise bij bijvoorbeeld aio's in te zetten voor onderwijskundige taken.'
Dus we hoeven geen docenten uit andere universiteiten te halen? Hoe zit het wat dat betreft met de samenwerking met Münster en de VU?
Pieters: 'Voor het propedeutisch jaar blijkt het niet nodig te zijn om docenten van elders aan te trekken. Maar op termijn is het misschien noodzakelijk om de staf uit te breiden, zowel voor onderzoek als voor onderwijs. En dan kunnen onze contacten met Münster en de VU waardevol zijn.'
Eerstejaars die kiezen voor een net nieuw opgestarte studie: die hebben wel lef...
Wilhelm: 'Voor het kiezen van een studie is altijd lef nodig. Studiehuisleerlingen komen soms naar me toe en zeggen: 'Ik was in het studiehuis al het proefkonijn, straks ben ik dat bij jullie ook.' Ik zou juist eerder willen zeggen: je bent een pionier!
Daar komt bij dat de eerste lichting leerlingen vaak de beste is. Dat komt doordat die als groep nauwlettend gevolgd worden. Ze krijgen de meeste aandacht en de meeste begeleiding. Dat zijn toch juist voordelen?!