Cultuur

| Redactie

Jonghollandia presenteert Pixels Walter Bart is een van de zes acteurs van het jonge toneelgezelschap JongHollandia. Net afgestudeerd aan de toneelacademie vertelt hij enthousiast over hun nieuwe voorstelling 'Pixels, de geestdriftige moed der elementen', die binnenkort in de Vrijhof is te zien. Wat is het idee achter dit nieuwe stuk? 'Onze generatie is aan het crashen. De techniek is overal. Iede

Jonghollandia presenteert Pixels

Walter Bart is een van de zes acteurs van het jonge toneelgezelschap JongHollandia. Net afgestudeerd aan de toneelacademie vertelt hij enthousiast over hun nieuwe voorstelling 'Pixels, de geestdriftige moed der elementen', die binnenkort in de Vrijhof is te zien.

Wat is het idee achter dit nieuwe stuk?

'Onze generatie is aan het crashen. De techniek is overal. Iedereen en alles is er mee bezig. Wij vragen ons af of de bètastudenten van nu beseffen dat zij de wereld sterk beïnvloeden. Hebben zij wel door wat hun uitwerking op anderen is?'

Wat vind je zelf van deze ontwikkeling?

'Ik vind dit niet zozeer positief of negatief, maar een verschijnsel dat onlosmakelijk is verbonden met hoe de mens zich verhoudt tot de wereld. Het gaat om de tijdsgeest, het wereldbeeld van dit moment, met bijbehorende normen en cultuur. Al zitten er wel een aantal rare ontwikkelingen bij. Zo verbaas ik me over de Palmtop. Wat moet iedereen in hemelsnaam met zo'n ding? Geef mij maar een gewone agenda.'

JongHollandia is een acteurscollectief. Wat houdt dit precies in?

'Het voornaamste doel is dat iedereen achter het uiteindelijke resultaat staat. We schrijven, regisseren, beheren het budget. Alles doen we zelf. Op deze manier zijn de keuzes die gemaakt worden de keuzes van iedereen. Het uiteindelijke product is van ons allemaal.'

Het klinkt mooi, maar er zitten vast ook een aantal nadelen aan.

'Dat is inderdaad waar. Een regisseur behoudt het overzicht. Nu we dit zelf moeten doen, kan het gebeuren dat we op alle slakken zout leggen. Het gevolg? We hebben nog maar vier dagen gerepeteerd, veel te kort dus.'

Is dat niet in de productie terug te vinden?

'Hopelijk ziet het publiek vooral de voordelen ervan. Het groepsgevoel dat we hebben gekweekt, het samenwerken op veel vlakken: dat plezier willen we overbrengen op het publiek.'

Hoe hebben jullie de techniek verwerkt in de voorstelling?

'Ten eerste laten we zien dat er een hoop termen zijn die niet zouden bestaan zonder technologische ontwikkelingen. We hebben een woordenlijst gemaakt met nieuwe emoties. Wel eens gehoord van het ladergat? De gewaarwording dat je de oplader van je telefoon bent vergeten en het gevoel daarbij dat je tijdelijk afgesloten zult worden van je vrienden en familie. Ken je ook het gevoel van oplaadacuutheidsneurose? Je komt thuis, moet ontzettend nodig naar de wc, maar hebt sterk de neiging toch eerst je telefoon op te laden.

In de voorstelling hebben we zelf een gadget ontwikkeld, genaamd eyenet. Door middel van een bril met lcd-schermen, internetverbinding en een 360-graden-camera ben je in staat ieder ander te volgen vanuit zijn invalshoek. Zo kunnen mensen aan de grauwheid van de dagelijkse realiteit ontsnappen. Een voordeel is dat je een beeld vanuit meerdere perspectieven kan bekijken, je wordt niet meer genept door het beeld.

Maar hou je jezelf niet voor de gek door alleen naar anderen te kijken?

'Daarin heb je gelijk. Je eigen leven wordt er natuurlijk niet leuker op, maar je kan wel een hoop meer meemaken. Nu vind ik eyenet nog helemaal geweldig.'

Maandag 11 februari, 12.35 uur, eur 3/1. Maandag 11, dinsdag 12 en woensdag 13 februari, 20.15 uur, eur 4/2, Agora Vrijhof.


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.