De werkzaamheden voor de uitbreiding van het Business & Science-Park, waaronder ook de aanleg van een nieuw station, aan de overkant van het UT-terrein, zijn in volle gang, zoals vanuit auto en trein te zien valt. De infrastructurele aanleg van wegen, om het station, het park en in een later stadium het nieuwe FC Twentestadion te ontsluiten, is bijna afgerond.
De uitbreiding van het B&S-park is de eerste fase van een omvangrijk bouw-en verkeersproject. Volgend voorjaar zal het park worden aangesloten op de rijksweg Enschede-Hengelo. Tussen restaurant De Broeierd en de Bosweg wordt daartoe een gelijkvloers verkeersplein met verkeerlichten aangelegd, waardoor de UT een tweede ontsluiting krijgt.
De geplande rotonde nabij de UT-portiersloge, waar momenteel een onoverzichtelijk en druk kruispunt ligt, is als laatste onderdeel van het project aan de beurt. Ing. M.M.J. Bemelmans, projectleider nieuwe werken van de gemeente Enschede, zegt dat deze operatie voorlopig nog op zich zal laten wachten. 'Pas in de tweede helft van volgend jaar kan met de rotonde worden begonnen. We moeten eerst het nieuwe verkeersplein bij de Bosweg afmaken, omdat anders de UT totaal afgesloten raakt van de buitenwereld.' De rotonde zal tussen viaduct en portiersloge verrijzen.
Ir. Peter op den Brouw, projectleider van het Facilitair Bedrijf, heeft als 'inzet' dat tegelijk met het werk aan deze rotonde de 'ruwbouw' van de nieuwe portiersloge op de middenberm plaats zal vinden, omdat 'de UT op die plek dan toch afgesloten is'. Directeur F. Lassche hoopt dat het bestemmingsplan voor de portiersloge in februari/maart definitief gewijzigd zal zijn, zodat de bouw tegelijkertijd met de rotonde kan plaatsvinden. Op den Brouw en Lassche denken dat in april/mei met de bouw kan worden begonnen, Bemelmans is wat minder optimistisch.
De werkzaamheden aan het nieuwe station, alwaar vooralsnog alleen stoptreinen stilhouden, vorderen gestaag. In het weekend van 15 en 16 december zal geen treinverkeer mogelijk zijn op het traject Enschede - Hengelo. Dan wordt een verkeerstunnel, een koker van vier meter hoog tot tien meter breed, aangelegd: de rails wordt met het oog daarop tijdelijk verwijderd. Een tweede tunnel van dezelfde afmeting voor de treingebruikers van en naar het perron, wordt in de loop van volgend voorjaar geplaatst. Vooral visuele argumenten spelen hier een rol. Vanuit het hart van het B&S-park lopen - volgens de architect- aldus vloeiende zichtlijnen op het Twente-stadion, waar eredivisionist FC Twente vanaf juli 1997 haar wedstrijden zal gaan spelen en dat plaats biedt aan 13.500 toeschouwers.
Egbert van Hattem
De uitbreiding van het B&S- park, inclusief de aanleg van het station, met de blik op Hengelo. De hijskraan markeert de plek waar de spoordijk doorgraven wrdt. Links van de spoor komt het FC Twentestadion.
![]()