Promissa is alles in één. Muziek, zang, dans en theater gaan samen in de openingsvoorstelling van de vernieuwde Vrijhof. Het twee uur durende stuk, geschreven door Berry van Oudheusden en geregisseerd door Gerja Meima, schotelt ons een beeld van onze tijd voor.
Een groot, ietwat sinister decor. Verscholen achter een transparante doek glimt het koper van harmonie-orkest SHOT. De spelers komen langzaam op, vormen een trage, levenloze massa, wrikken zich weer los en gedragen zich als de gepersonificeerde ondeugden van onze moderne tijd. Drukdrukdruk. Alleen een oude vrouw kent haar plaats hier niet in en doolt als een fossiel uit een ver verleden wezenloos rond. Maar uiteindelijk blijkt niemand zijn plaats te kennen. De autonomie van de individuen is slechts schone schijn: Promissa, of de illusie van vrijheid.
Kosten nog moeite zijn gespaard om van de openingsvoorstelling van de Vrijhof een succes te maken. Meer dan anderhalf jaar geleden is het plan voor Promissa geboren en vanaf toen is er hard gewerkt. Zelden zal er voor een culturele voorstelling zo fanatiek naar sponsors gezocht zijn. De organisatoren slaagden er in een flink budget te vergaren, waarvan onder andere een professionele schrijver in dienst kon worden genomen.
Berry van Oudheusden schreef speciaal voor de openingsvoorstelling het script van Promissa. De titel slaat op de beloften die Hans ten Hag aan de personages doet. Hans is min of meer de belangrijkste figuur in het verhaal en is een typische gladde prater, onbetrouwbaar tot en met. Aanvankelijk is het onduidelijk waarom Hans allerlei beloften doet en wat hij hiermee wil bereiken, maar gaandeweg ontwikkelt zich een motief.
Een 'directeur', over wie verder niets duidelijk wordt, is als een Big Brother de pionnetjes aan het sturen om zijn project te realiseren. De pionnetjes zijn de personages die direct uit Aldous Huxley's Brave New World lijken te zijn gestapt. Snelheid, kicken, scoren, promotie maken: daar is het de meeste mensen om te doen.
Een weduwe is het enige personage dat niet door deze tijdgeest geleefd wordt. Ze vraagt Hans, die zich als priester vermomd heeft, wat er in hemelsnaam van deze wereld terecht moet komen. De wolf in schaapskleren geeft een dubbelzinnig antwoord, dat als motto met het stuk meegegeven zou kunnen worden: 'Dat heeft met geloven te maken. Het geloof in deze tijd.' Beloven en geloven, voor Hans ten Hag is het een pot nat als hem dat goed uitkomt.
Regisseur Gerja Meima heeft muziek, zang en dans op een geslaagde manier weten te integreren in het spel. Een enkele keer staat de zang enigszins los van het verhaal, maar vooral de muziek van SHOT en de dansen van Arabesque en 4 Happy Feet worden perfect ingepast. Meer dan het verhaal en het spel maken muziek, zang en dans Promissa tot een dynamische, spectaculaire voorstelling.
Promissa is te zien in de Agora van de Vrijhof op 10 (try-out), 11 (première), 13, 14, 15, 17, 18 en 19 december, aanvang 20.00 uur. Kaarten kosten voor de try-out f. 10,- en voor de overige voorstellingen f. 20,-/f. 15,- (CJP, CK, E-pas). Kaarten zijn verkrijgbaar en te reserveren bij de portier van de Vrijhof (4898002).
SHOT speelt mee in Promissa, foto Amanda Zandberg