Drie universiteiten en drie hogescholen krijgen subsidie van de Stichting SURF voor invoering van grootschalige studentenmail. Bij de meeste van deze instellingen moeten binnen twee jaar alle studenten tenminste beschikken over elektronische post, in veel gevallen gecombineerd met andere Internet-diensten.
De twee grootste studentenmail-projecten gaan van start in het hbo, bij de Hogeschool van Utrecht (24.000 studenten) en die van Amsterdam (17.500). In Utrecht moeten studenten straks ook thuis kunnen 'inloggen'. Amsterdam kiest voor een systeem waarbij studenten en docenten vanuit elke plek binnen de hogeschool toegang tot hun elektronische post hebben.
Op dit moment heeft pas een enkele hbo-instelling, zoals de Hogeschool Zeeland, grootschalige studentenmail. In Utrecht en Amsterdam zijn zulke voorzieningen er maar bij een enkele faculteit. Beide mega-hogescholen willen die achterstand nu in één klap goedmaken. Ze krijgen daarvoor elk honderdvijftigduizend gulden subsidie. Eenzelfde bedrag gaat naar de samenwerkende agrarische hogescholen, die tienduizend studenten en docenten e-mail willen geven.
Bij de universiteiten hebben juist drie instellingen die toch al koploper waren bij de benutting van computernetwerken, subsidie gevraagd en gekregen voor uitbreidingen. In Tilburg, dat al eerder studentenmail bij diverse faculteiten invoerde, wil men alle tienduizend studenten speciaal beveiligde secure mail gaan aanbieden. De KUB krijgt hiervoor een subsidie van 53 duizend gulden.
In Nijmegen krijgen studenten behalve e-mail ook netnews en world-wide-web tot hun beschikking. De TU Delft wil standaard multi-media-mail gaan aanbieden, zodat men niet alleen tekst, maar ook grafische en andere bestanden kan uitwisselen. Beide universiteiten krijgen hiervoor zo'n honderdveertigduizend gulden subsidie.
Overigens is er in het hbo het hardst om de subsidies gevochten. Tien hogescholen kwamen met plannen en slechts drie kregen geld. Dat ging naar voorstellen die niet alleen over de techniek gingen, maar ook over het bevorderen van daadwerkelijk gebruik ervan. Zo gaat de HvA seminars, cursussen en voorlichtingsbijeenkomsten houden en een nieuwsbrief uitgeven om aspirant-mailers over de drempel te helpen.