Moderne dans verdient meer publiek

| Redactie

Het Cultuurcentrum van de Campus ontbreekt het niet aan initiatief. In de Vrijhof wordt niet rechtlijnig geprogrammeerd, maar is een grote diversiteit aan voorstellingen te zien. Na cabaret, toneel, muziek en film is het volgende week woensdagavond tijd voor moderne dans. Helena Lizari en Vivianne Rodrigues de Brito dansen dan hun voorstelling 'Barebones & Blokje om'. Dansvoorstellingen zijn v

Het Cultuurcentrum van de Campus ontbreekt het niet aan initiatief. In de Vrijhof wordt niet rechtlijnig geprogrammeerd, maar is een grote diversiteit aan voorstellingen te zien. Na cabaret, toneel, muziek en film is het volgende week woensdagavond tijd voor moderne dans. Helena Lizari en Vivianne Rodrigues de Brito dansen dan hun voorstelling 'Barebones & Blokje om'.

Dansvoorstellingen zijn veelal niet de drukst bezochte voorstellingen in de Vrijhof. Moderne dans heeft de naam moeilijk toegankelijk te zijn, en zeker studenten kiezen eerder voor cabaret of een toneelvoorstelling. Gelukkig laat het Cultuurcentrum zich niet alleen leiden door verwachte bezoekersaantallen en programmeert ze af en toe een dansvoorstelling, zoals aankomende woensdag. Het is jammer dat er vaak weinig publiek op dansvoorstellingen afkomt.

Dansvoorstellingen hebben, meer dan toneel of cabaret, de kracht te ontroeren of te betoveren. Hoewel voor velen de moeilijkheid van moderne dans in het ontbreken van gesproken taal ligt, is dit 'tekstloze' juist wat de dynamiek en kracht van een dansvoorstelling uitmaakt. De expressie van de lichamen, de bewegingen in de ruimte, dat is de enige 'taal' die in de dans gesproken wordt. De kunst van het kijken naar dans is er gedeeltelijk in gelegen niet achter deze expressie te willen kijken om de 'bedoeling' of 'achterliggende gedachten' te ontdekken. Hoewel gebaseerd op een bepaald uitgangsconcept, is dans vaak niet meer dan de expressie zelf. Wordt er te veel moeite gedaan in de choreografie om het achterliggende concept duidelijk over te brengen, dan wordt de dans vaak erg illustratief en gaat veel spanning en schoonheid verloren. Bij dans moet de toeschouwer de voorstelling zelf afmaken door er zijn eigen emoties en ideeën aan te verbinden.

'Barebones & Blokje om' wordt gedanst door twee dansereseen. De twee vrouwen hebben ieder hun eigen wereld, hun eigen gedachten en hun eigen ruimten, maar worden toch met elkaar geconfronteerd. Hun (dans)ruimten overlappen gedeeltelijk, en ze kunnen niet aan elkaar ontsnappen. Het concept dat ten grondslag ligt aan de choreografie is dus de relatie tussen twee vrouwen, maar de aankleding van dit concept is niet eenduidig en laat de nodige ruimte over aan de toeschouwer. De twee danseressen Helena Lizari en Vivianne Rodrigues de Brito dansen hun voorstelling met zichtbaar plezier. Helena Lizari, die de choreografie van deze voorstelling deed, komt uit Spanje, waar zij in Barcelona ballet en moderne dans heeft gestudeerd. Daarna studeerde zij in Amsterdam, en tijdelijk in New York. Haar choreografieën waren de laatste jaren in zowel Spanje als Nederland te zien. Vivianne Rodrigues de Brito komt uit Brazilië, waar zij moderne dans studeerde. Zij vervolgde haar dansstudie in Los Angeles en Amsterdam. Hopelijk is het aanstaande woensdag vol in de Agora van de Vrijhof. Want moderne dans verdient veel meer dan die handvol bezoekers dat doorgaans bij dansvoorstellingen aanwezig is.

'Barebones & Blokje om' van Helena Lizari en Vivianne Rodrigues de Brito, woensdag 6 november, Agora, de Vrijhof, 20.15 uur. Entree f. 7,50/f. 4,- (Ck/CJP/E-pas)

Helena Lizari in de dansvoorstelling 'Barebones'
Helena Lizari in de dansvoorstelling 'Barebones'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.