Mediakunst in de Vrijhof

| Redactie

Op de begane grond van de Vrijhof wordt tot en met 14 november werk geëxposeerd van de jonge kunstenaar Sander Evers, die afgelopen zomer afstudeerde aan de AKI in de richting mediakunst. De expositite, door iedereen vrij te bezoeken, bestaat uit twee schilderijen en een 'media-installatie'. In de media-installatie vormen drie schilderijen een klein beeldverhaal, dat kortweg te interpreteren is al

Op de begane grond van de Vrijhof wordt tot en met 14 november werk geëxposeerd van de jonge kunstenaar Sander Evers, die afgelopen zomer afstudeerde aan de AKI in de richting mediakunst. De expositite, door iedereen vrij te bezoeken, bestaat uit twee schilderijen en een 'media-installatie'.

In de media-installatie vormen drie schilderijen een klein beeldverhaal, dat kortweg te interpreteren is als een man die zoekt, valt en vindt. De schilderijen worden tot leven gewekt door ze te combineren met videobeelden. Vanachter een deur die op een kier staat en door een sleutelgat is een schijnsel van leven waar te nemen. Wat er zich achter de deur afspeelt, blijft echter in het vage. Alleen de centrale tekening van het drieluik laat geen twijfel bestaan: hier valt de man duizelingwekkend diep, door op het schilderij een spiraal te projecteren.

Evers wil met deze media-installatie de gebruikelijke facade van de werkelijkheid doorbreken en tonen wat erachter die schijnmuur schuilgaat.

Het grappige van de installatie is dat dit gegeven in de installatie als zodanig terugkomt. Er zijn bewust openingen aan de zijkant opengelaten zodat de bezoeker in het kunstwerk zelf kan kijken hoe de installatie functioneert. Zoals de bewegende beelden de facade van het schilderij doorbreken, zo doorbreekt de bezoeker de facade van het kunstwerk door een kijkje achter de schermen te nemen.

De stijl van Evers is verwant met die van Keith Haring. Hij heeft eenzelfde minimalistische stijl waar het gaat om het neerzetten van personages. De abstractie is weliswaar heel ver doorgevoerd, maar de personages zijn geen emotieloze poppen. Tevens gebruikt Evers in zijn schilderijen veelvuldig dikke, zwarte lijnen en vult de vlakken bij voorkeur op met diepe, warme kleuren.


Sander Evers in de Vrijhof bezig met het opbouwen van zijn installatie

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.