De nieuwe opzet van de introductie is een voorstel van de Centrale Commissie Onderwijs (CCO). Vooral de faculteiten Technische Bedrijfskunde en Informatica vonden een scheiding tussen het 'ontspannende' en het 'serieuze' deel noodzakelijk. Zij zijn van mening dat de faculteitsintroductie in de huidige opzet ernstig lijdt onder de campusintroductie. De eerstejaars zijn te moe en tonen te weinig interesse voor de informatie die de faculteit ze alvast mee wil geven.
De Raad voor de Campusvoorzieningen had tegen het voorstel van de CCO geadviseerd. Het feit dat twee faculteiten problemen hebben met de huidige opzet zou te weinig reden zijn om de huidige 'succesformule' te wijzigen. Bovendien kan volgens de Raad de nieuwe indeling ertoe leiden dat eerstejaars slechts één van beide onderdelen van de introductie volgen. De door de faculteiten gesignaleerde problemen zouden beter kunnen worden aangepakt door het verbeteren van de programma's voor de faculteitsintroductie en training van de doegroepleiders.
Het College van Bestuur is van mening dat juist de verblokking faculteiten kan aanzetten tot het aanbieden van een aantrekkelijk(er) programma. Tot een uitbreiding van de training van doegroepleiders is vorig jaar al besloten. Ook is volgens het College het draagvlak voor een experiment voldoende groot. Naast de faculteiten Technische Bedrijfskunde en Informatica, zouden ook Toegepaste Onderwijskunde en Bestuurskunde voorstanders zijn van een nieuwe opzet.
Overigens constateert het College mét de Raad voor de Campusvoorzieningen dat de door faculteiten georganiseerde kampen juist een sterk vermoeiende factor zijn. Studenten mogen dan ook pas op zijn vroegst zondagavond weg en moeten voor woensdagavond terug zijn. In september/oktober zal worden geëvalueerd of de nieuwe opzet bevalt.