UT voorop met teleleren

| Redactie

De UT pioniert bij de implementatie van teleleren. Dat was ook het centrale thema van de dies natalis van de UT, vorige week. Teleleren, zo oreerde rector magnificus Frans van Vught, kan de klassieke, traditionele waarde van de universiteit nooit vervangen, maar biedt wel grote mogelijkheden om op een nieuwe wijze vorm te geven aan deze waarde. Van Vught stelde dat de context van de Nederlandse un

De UT pioniert bij de implementatie van teleleren. Dat was ook het centrale thema van de dies natalis van de UT, vorige week. Teleleren, zo oreerde rector magnificus Frans van Vught, kan de klassieke, traditionele waarde van de universiteit nooit vervangen, maar biedt wel grote mogelijkheden om op een nieuwe wijze vorm te geven aan deze waarde. Van Vught stelde dat de context van de Nederlandse universiteiten snel en ingrijpend verandert. 'Kennis krijgt een steeds kortere levensduur. De arbeidsmarkt vraagt om afgestudeerden die in staat zijn om hun leven lang nieuwe kennis te vergaren.

De rector zei te verwachten dat in de toekomst 'nieuwe universiteiten' zullen ontstaan die on-line kennis zullen aanbieden met als afsluiting een 'graad'. Als gevolg daarvan voorziet hij een tweedeling tussen die goedkope, virtuele onderwijssupermarkten en de duurdere campusuniversiteiten, die de academische vorming hoog in het vaandel blijven voeren. Zoals de UT, die met teleleren een belangrijke aanvullende onderwijskundige voorziening in huis heeft, maar niet wil verworden tot een digitale supermarkt. 'Leerprocessen berusten op persoonlijke interacties, waarbij een student niet alleen beroepsgerichte kennis verwerft, maar ook sociale en culturele vaardigheden opdoet, filosofische kwesties aan de orde kan stellen en verantwoordelijkheid kan nemen en dragen.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.