Gratis busvervoer?

| Redactie

Reizigersvereniging Rover, streekvervoerder OostNet, de Euregio, de regio Twente en de Universiteit Twente gaan samen onderzoek doen naar gratis, of althans veel goedkoper, openbaar busvervoer in Twente. Aanleiding is een geslaagd experiment met gratis openbaar vervoer in het Belgische Hasselt. De studiegroep is samengesteld op initiatief van het Glanerbrugger Statenlid voor Groen Links, Cecile Mo

Reizigersvereniging Rover, streekvervoerder OostNet, de Euregio, de regio Twente en de Universiteit Twente gaan samen onderzoek doen naar gratis, of althans veel goedkoper, openbaar busvervoer in Twente. Aanleiding is een geslaagd experiment met gratis openbaar vervoer in het Belgische Hasselt. De studiegroep is samengesteld op initiatief van het Glanerbrugger Statenlid voor Groen Links, Cecile Morselt.

Prof.dr.ir. M. van Maarseveen van Civiele Technologie & Management: 'Het gaat maar om een voorstudie. De publiciteit is nogal voorbarig. Het zal wel weer politieke voordelen hebben om zoiets uit te laten lekken.'

Wat gaat u precies doen?

'We gaan in een voorfase kijken of het zinvol is om een haalbaarheidsstudie te doen. In de situatie in Hasselt wordt het openbare vervoer deels betaald uit gemeentelijke belastinginkomsten. Een ander deel komt uit een overheveling van private vervoergelden - denk aan de aanleg van wegen - naar de collectieve sector. De vraag is of iets dergelijks in Twente kan, in welke vorm, en met welke juridische aspecten men rekening moet houden.'

Zijn er alternatieven?

'Daar is best ruimte voor. Enschede bijvoorbeeld biedt op koopavonden en koopzondagen autogebruikers een parkeerplaats aan buiten de stad, met een gratis mogelijkheid om per bus verder te reizen naar de binnenstad. Gemeente, winkeliers en OostNet financieren samen de kaartjes.'

Vindt u het onderzoek belangrijk?

'Jawel. Je moet alternatieven bij het openbaar vervoer niet uitsluiten. Vooral Twente zit met het nieuwe normeringssysteem in de hoek waar de klappen vallen. De overheidsregelingen pakken slecht uit. Aan de ene kant kent Twente redelijk grote bevolkingsconcentraties terwijl de omgeving juist heel landelijk is. In de toekenning leidt die combinatie ertoe dat het openbaar vervoer flink wordt gekort. Je moet dan niet denken aan enkele procenten, maar op termijn aan enkele tientallen procenten. 'Alternatieven als een sneltram zijn wel verdedigbaar maar staan financieel dichtbij de kritische grens. Omdat er grote investeringen nodig zijn is een groot draagvlak een absolute voorwaarde, maar dat is er niet.

'Met andere woorden: als we niets doen hou je in Twente maar een paar buslijnen over, gecombineerd met een soort vraagafhankelijke taxibussen. Het toekomstscenario is dan snel geschreven.'

Werk aan de winkel, dus?

'Ik wil wel een vervolgonderzoek doen, maar alleen wanneer zich in het vooronderzoek reële perspectieven aandienen. Het openbaar vervoer is een interessant onderzoeksterrein voor CT&M met een mooie combinatie van financiële, juridische, en vervoerstechnische aspecten.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.