Allochtone studenten worden ten onrechte voor `probleemgevallen' versleten. Ze doen niet langer over hun studie en haken niet vaker voortijdig af dan hun Nederlandse collega's. Vooroordelen bezorgen hen meer last dan hun eigen taalachterstand. Dat concludeert Marianne Boogaard in het proefschrift waarop zij vorige week in Utrecht promoveerde. Onderzoek naar allochtone studenten berust volgens Boogaard doorgaans op een cirkelredenering. Onderzoekers verwachten dat deze studenten problemen hebben. Als ze die inderdaad waarnemen, voeren ze die vervolgens aan als verklaring voor mindere prestaties. Maar vergelijkbare moeilijkheden van Nederlandse studenten blijven buiten beeld.
Allochtone studenten
Allochtone studenten worden ten onrechte voor `probleemgevallen' versleten. Ze doen niet langer over hun studie en haken niet vaker voortijdig af dan hun Nederlandse collega's. Vooroordelen bezorgen hen meer last dan hun eigen taalachterstand. Dat concludeert Marianne Boogaard in het proefschrift waarop zij vorige week in Utrecht promoveerde. Onderzoek naar allochtone studenten berust volgens Boog