Luc Selen, trainer bij de Drienerlose schaatsvereniging De Skeuvel, bracht vorig weekend met de klapschaats zijn eigen PR op de duizend meter van 1.27.58 op 1.23.99: 'Ik wist niet wat me overkwam.'
Wat is het voordeel van die klapschaatsen?
'De strekking van het been wordt tien à vijftien centimeter langer. Bij de gewone schaatsen moet je de enkelstrekking onderdrukken, iets wat Yvonne van Gennip heel goed kon. Nu dat niet meer hoeft, kun je de energie beter kwijt. Dat bleek ruim tien jaar geleden ook uit de eerste proeven. De klapschaatsers verbruikten meer energie dan de gewone schaatsers.'
Maar de uitvinding is al honderd jaar oud...
'Destijds werd een klapschaats gemaakt voor kunstrijden. Het werd geen succes en niemand bedacht dat ze ook voor de lange baan geschikt waren. Van Ingen Schenau van de VU concludeerde uit analyses dat spieren die men anders niet gebruikt, bij de klapschaats juist wel nuttig waren.
'De belangstelling groeide eerst langzaam. Vijf jaar geleden reed een juniorenselectie uit Den Haag op klapschaatsen significant harder. Pas toen vorig jaar Tonny de Jong en Barbara de Loor goed reden, volgde de rest.
'Schaatsers zijn conservatief, maar daar heb ik wel begrip voor. Schaatsen is een technische sport, en op die techniek moet je zeker als topsporter hard werken. Dan ga je niet zomaar radicaal iets anders proberen.'
Is de klapschaats voor iedereen geschikt?
'Iemand met een slechte techniek kan misschien harder op een klapschaats, maar nooit het hardst. Ik bedoel: de techniek van het klapschaatsen moet je zien als extra op de gewone techniek. Bij De Skeuvel zijn nog weinig klapschaatsen. Ik schat zo'n zes paar op ongeveer 115 leden. Het mechaniek kost maar 225 gulden maar een complete schaats al snel duizend. Voor studenten die geen geld hebben is dat te duur.'
Zijn er nog technische verbeteringen op komst?
'Het mechaniek moet om de twee maanden worden bijgesteld omdat er speling in zit. Dat kan in ieder geval beter.
'Verder heb je het Rotrax-systeem van de firma Raps uit Almelo. Dat heeft een virtueel draaipunt: tijdens de afzet verschuift het draaipunt naar achter. Deze techniek heeft het niet gehaald, maar volgens mij is het een idee waar veel in zit.'