Kosten woon-werkverkeer niet meer vergoed voor vast personeel

| Redactie

Tijdelijk personeel dat buiten de standplaats woont krijgt met ingang van volgend jaar 75 procent tegemoetkoming in de reiskosten. Alle andere vergoedingen, zowel voor de auto, fiets als het openbaar vervoer, komen te vervallen. Het college van bestuur heeft dit vorige week besloten. Wel moeten de plannen nog met het OPUT besproken worden. Verder zijn er ideeën voor het opzetten van een carpoolreg

Tijdelijk personeel dat buiten de standplaats woont krijgt met ingang van volgend jaar 75 procent tegemoetkoming in de reiskosten. Alle andere vergoedingen, zowel voor de auto, fiets als het openbaar vervoer, komen te vervallen. Het college van bestuur heeft dit vorige week besloten. Wel moeten de plannen nog met het OPUT besproken worden.

Verder zijn er ideeën voor het opzetten van een carpoolregister (op UTIS) en het inrichten van een fietsenrepareerplaats op de campus. De Stichting Studentenhuisvesting Drienerlo doet nader onderzoek naar het besloten busvervoer van de NS-stations naar de UT. Voor ov-gebruikers wordt een verkooppunt van maand- en jaarkaarten ingericht op de universiteit. Kopen ze daar hun kaart, dan krijgen ze 20 procent korting op de gewone NS-prijs. In het verleden vergoedde de UT nog 50 procent van de gemaakte kosten voor woon-werkverkeer. Ook de fietsvergoeding is afgeschaft.

Afgelopen januari besloot de U-raad een einde te maken aan het uit 1994 stammende Vervoerplan. Doelstelling was het aantal autokilometers van UT-medewerkers met eenvijfde te verminderen. Het bleek echter niet mogelijk te bepalen of dat is gelukt. Het aantal fietsende medewerkers zou met 8 procent zijn gestegen en het carpoolen met 4,2 procent toegenomen. De U-raad zette grote vraagtekens bij de gepresenteerde plannen. De bonden zegden hun steun aan het plan op, omdat ze hun aandeel, in totaal drie ton, liever besteedden aan het behoud van werkgelegenheid. Hiermee kwam het acht ton kostende plan op losse schroeven te staan.

'We zijn afgestapt van de beloningssystematiek', legt Jan Hukker, adjunct-hoofd dienst Personeel en Organisatie uit. Hij wil de huidige voorstellen ook geen Vervoerplan, maar 'vervoermanagement' noemen. Collegelid Schutte spreekt echter liever van het 'low profile' invullen van het Vervoerplan. 'Het Vervoerplan is niet afgeschaft, maar meer low profile ingevuld. Dat komt omdat het OPUT zijn bijdrage van drie ton niet wenste te continueren. Vervolgens is met de U-raad overlegd over invulling. Daaruit is de uitdrukkelijke wens naar voren gekomen om individuele vergoedingen af te schaffen en het beleid meer te richten op infrastructurele voorzieningen. Dat heeft het college met zijn jongste besluit gehonoreerd.' Ook is het beleid er nog steeds op gericht het aantal autokilometers terug te dringen. 'Maar wel met een meer bescheiden budget dan de oorspronkelijke acht ton.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.