De UT heeft de afgelopen tijd met pilots en projecten in faculteiten ervaring opgedaan met vormen van teleleren. Een integrale visie of aanpak is daarbij nog niet van de grond gekomen. 'De ontwikkeling van de VF tot experimenteercentrum moet worden gezien als een meertrapsraket', zegt VF- onderwijscoördinator Jan Osinga.
'De inrichting van een TO-propedeuse in Leeuwarden is een experiment', stelt TO-decaan Jules Pieters. 'De praktijk moet uitwijzen of het werkt.' De faculteit heeft voor teleleren in het reguliere en het deeltijdonderwijs en het masterprogramma Teletopgroep opgericht, onder leiding van Betty Collis. Deze spin-off kan worden benut in Leeuwarden. Pieters: 'Tot nu toe heeft alleen een klein groepje zich beziggehouden met teleleren. We moeten er nog verder over praten met docenten.' De komende maanden zal 'hard' moeten worden gewerkt aan het omzetten van vakken in het telelerenformat.
In Leeuwarden is al geëxperimenteerd met videoconferencing. 'Dat was geen succes', aldus Osinga. 'De gebruikelijke didactiek van hoorcolleges is moeilijk aan te passen aan de technische mogelijkheden.' Bij TO moeten didactiek, inhoud en techniek wel op elkaar zijn aangepast.
Voor de TO-propedeuse worden zowel in Enschede als Leeuwarden interactieve collegezalen ingericht: lokalen met computers met internetaansluitingen en wellicht camerafaciliteiten op iedere werkplek. Pieters schat dat het project ongeveer drie ton gaat kosten. Een deel daarvan zal uit de reserves van de faculteit komen. 'We vinden teleleren een belangrijke ontwikkeling en zijn bereid daarin te investeren.'
Hoe de TO-opleiding er in Leeuwarden uit komt te zien, is nog grotendeels onbekend. Wellicht komt er onderwijskundige ondersteuning in Leeuwarden. 'Want er moet ook iemand zijn die je de weg wijst', vindt Pieters. Het aantal contacturen zal in ieder geval beperkt zijn. Hoewel de decaan wel momenten wil inbouwen waarop studenten medecursisten en docenten kunnen ontmoeten. Voor practica zullen de studenten naar Twente moeten komen. 'Het mag niet zo zijn dat een student het gevoel heeft er alleen voor te staan.' Gunstige ontwikkeling noemt Pieters het opzetten van studiehuizen in het middelbare schoolonderwijs. 'We moeten ervan uitgaan dat eerstejaars al ervaring hebben met zelfstandig leren.'
'Het groepsproces moet een rol gaan spelen', zegt Osinga eveneens. 'Te denken valt aan een studiebegeleider van TO in Leeuwarden. Daarnaast hebben we al een team van acht mensen aan de VF.'
Ondanks het feit dat de TO-propedeuse in Friesland een experiment is, moeten deelnemers wel het volledige collegegeld betalen. Osinga: 'Het product is goed en dus betalen ze de volle prijs.' Zouden er door onvoorziene omstandigheden extra kosten bijkomen, bijvoorbeeld omdat studenten vaker dan gepland naar Twente moeten komen, dan 'betracht de VF een klantgerichte opstelling'. Osinga doet echter geen toezeggingen.
De onderwijscoördinator is 'heel blij' met de komst van TO naar Leeuwarden. 'We kunnen nu twee rollen voor de UT vervullen: extra studenten werven en een experimenteertuin zijn. Ook aan de UT zou je proeven kunnen doen met teleleren, maar in Enschede ontbreekt een realistische omgeving. Je hebt daar altijd nog de keus om toch naar een docent te gaan. In Friesland is dat veel minder mogelijk. Bovendien zijn we klein en flexibel genoeg om bij fouten tijdig in te kunnen grijpen.'