Major problem

| Redactie

Eindelijk, het nieuwe elan van de Universiteit Twente begint vorm te krijgen. We krijgen een nieuw gezicht: de UT wordt de major-minor universiteit van Nederland. Zal onze instelling dan toch haar hoge kwaliteitsbeoordelingen in klinkende studentenaantallen kunnen omzetten?

Dat valt te betwijfelen. Het lijkt er nu sterk op dat de UT een nieuw concept verzint, enkel om een aanleiding te hebben 'naar buiten te treden'. Om nog maar weer eens te proberen haar product bij de potentiële onderwijsconsumenten aan te prijzen. Het is echter de vraag of een wijziging van de onderwijsproducten op den duur niet juist een negatieve invloed op het marktaandeel zal hebben.

Een voorbeeld. Begin oktober werd de faculteit Bestuurskunde door een commissie aan de vijfjaarlijkse VSNU-visitatie onderworpen. Vijf jaar terug werd BSK in Twente als de beste opleiding in haar soort beoordeeld. En ook nu was de voorlopige conclusie van de visitatiecommissie positief. Rector Van Vught sprak op de mondelinge presentatie van de VSNU-commissie zonder omhaal zijn vertrouwen uit in de verwachting dat BSK op de UT nog steeds de beste van Nederland zal blijken.

Tegelijkertijd wordt het door Van Vught geïnitieerde major-minor concept aan BSK opgedrongen. De UT wordt in rap tempo gecentraliseerd, een nieuw elan staat in de praktijk voor een snelle besluitvorming door het college van bestuur. En als deze wat in het hoofd heeft, dan zal de hele instelling moeten meewerken.

Major-minor is helemaal niet geschikt voor BSK. Het hoofdprobleem dat in de nota 'Major-minor als oplossing voor een UT-probleem' wordt gesignaleerd, is het gebrek aan multidisciplinariteit in 'de' opleidingen. BSK wordt, ook door de visitatiecommissie, juist wegens haar multidisciplinariteit geprezen. Het lijkt niet zo voor de hand liggend om dan inhoud en structuur van de hele opleiding te gaan reviseren.

Ik zal als bestuurskundig student met onderwijs in vier disciplines vast te weinig multidisciplinair zijn. Zo ontbeer ik een vak op het gebied van marketing. Als ik een minor binnen TBK had gevolgd, had ik wellicht begrepen dat producten alleen verkoopbaar zijn als ze als 'nieuw!' of 'vernieuwd!' kunnen worden gepresenteerd. Als ik echter in de winkel een als zodanig aangeprezen product aanschaf, is vaak behalve de verpakking weinig veranderd. Kan de UT het alsjeblieft niet ook bij een nieuw etiketje laten, in plaats van een complete verandering van een kwalitatief goed assortiment?

Een nieuw concept zal alleen een studenten-aanzuigende werking hebben, indien dit concept succesvol naar buiten wordt gebracht. The UT's minor problem is her quality. Her major problem is her communication.

Witho Oost

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.