Dr. Cees Terlouw van het Onderwijskundig Centrum: 'In de Volkskrant noemde Ewald Vervaet het onderzoek van prof. dr. Jaap Dronkers 'onwetenschappelijke kul'. Dat vind ik overdreven. Maar bij de rapportcijfers hoort wel een toelichting.'
Waar zet u vraagtekens bij?
'De cijfers op zichzelf zijn niet helder. Zonder uitleg zijn er veel gegevens met elkaar in verband gebracht en tegen elkaar afgewogen. Zo zou ik graag willen weten hoe Dronkers het percentage allochtonen precies in het rapportcijfer voor de scholen heeft verdisconteerd.
'Het begrip 'onvertraagd geslaagden' vind ik een goede vondst. Hieruit kun je veel informatie halen. Aan de andere kant moet je aantekenen dat kwaliteit ook andere dimensies kent zoals je thuis en veilig voelen op school en ruimte voor creativiteit.
'Met rectoren uit de regio willen we Dronkers uitnodigen om op een symposium zijn cijfers nader toe te lichten.'
Moet het ministerie van Onderwijs vaker dergelijke onderzoeken gaan doen?
'Het is logisch dat er in het voortgezet onderwijs iets volgt, nu visitaties in het wetenschappelijk onderwijs zo'n vijf à zes jaar bestaan. Maar bij de cijfers moet wel een verklarend verhaal worden gegeven. Anders zit de kans er levensgroot in dat media de cijfers gaan opstapelen en uitmiddelen om zo tot een eenzijdig oordeel van 'goed' of 'slecht' te komen.'
Moeten we ons zorgen maken over het voortgezet onderwijs?
'De aansluiting op de UT bijvoorbeeld, zoals wij dat ook dit jaar hebben onderzocht, valt redelijk mee. Sommige zwakke punten worden in de studiehuis-constructie goed verbeterd, zoals het leren van zelfstandig werken: erg belangrijk op de universiteit.
'Verder vind ik dat er op de resultaten van Dronkers' onderzoek wel erg defensief wordt gereageerd. Je kunt best kritiek hebben, maar de echt zwakke punten mag je best signaleren en proberen ze te verbeteren.'