Verhuizing Philips?

| Redactie

Het hoofdkantoor van Philips verhuist naar Amsterdam. Philips hoopt op een beter marketing-klimaat en zit graag in de hoofdstad als 'financieel' centrum. Is deze stap begrijpelijk? Prof. dr. P.J. Idenburg van de vakgroep Strategisch Management: 'Eindhoven hoeft zich niet persoonlijk aangesproken te voelen. Ik verwacht dat een afgeslankt hoofdkantoor naar Amsterdam gaat. De kernactiviteiten blijven

Het hoofdkantoor van Philips verhuist naar Amsterdam. Philips hoopt op een beter marketing-klimaat en zit graag in de hoofdstad als 'financieel' centrum. Is deze stap begrijpelijk?

Prof. dr. P.J. Idenburg van de vakgroep Strategisch Management: 'Eindhoven hoeft zich niet persoonlijk aangesproken te voelen. Ik verwacht dat een afgeslankt hoofdkantoor naar Amsterdam gaat. De kernactiviteiten blijven in Eindhoven en dat is verreweg het belangrijkst.'

Begrijpt u de verhuisplannen van Philips?

'Heel goed zelfs. Het heeft in de eerste plaats te maken met de globalisering van de economie. Die heeft consequenties voor concerns en groepen van ondernemingen.

'De belangrijkste reden voor de verhuizing zoek ik in de veranderende rol van hoofdkantoren. Binnen een modern bedrijf worden veel taken doorgeschoven naar de werkmaatschappijen. Het hoofdkantoor is niet langer de alwetende vader die vertelt hoe het moet. Tegenwoordig is iedereen op de hoogte en neemt iedere werkmaatschappij eigen beslissingen.

'Moderne hoofdkantoren moeten zich telkens opnieuw bewijzen. Daarbij komt de nadruk steeds sterker te liggen op de financiële beheersfunctie. Amsterdam is wat dat betreft het centrum en daar wil men bij elkaar zitten.

'Omdat de hoofdkantoren almaar slanker worden kan ik me niet voorstellen dat het kantoor van Philips integraal - dus met alle vierhonderd werknemers - naar de hoofdstad verhuist. Ik neem aan dat het er behoorlijk wat minder zullen zijn.'

Zijn er nog meer redenen voor de verhuizing te geven?

'Er gaat onmiskenbaar een symboolwerking van uit. Philips wil zich losmaken van de oude familiecultuur. De beperkte kring van familie en Eindhovense topmanagers had tot voor kort een belangrijke stem in het reilen en zeilen van het bedrijf. Een verhuizing kan dezelfde uitwerking hebben als een kind dat de deur uit gaat. Het doet even pijn, en de verhoudingen zijn enige tijd moeizaam, maar na zekere tijd groeien ouders en kind weer naar elkaar toe.'

In Eindhoven zijn ze niet echt blij.

'In Nederland doen we daar erg emotioneel over. Belangrijke oliemaatschappijen in Amerika hebben hun hoofdkantoor

verplaatst van New York naar Houston; ook uit dit soort praktische en logistieke redenen. Daar hoor je niemand over. Alleen wanneer een bedrijf kernactiviteiten verplaatst zie ik daarin een teken dat het zich los wil maken van haar wortels. Maar de twintigduizend werknemers blijven gewoon in Eindhoven.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.