Reality soap

| Redactie

Na 'Fort Alpha' is 'Buskruit' de tweede televisieserie in korte tijd die de jeugd warm moet maken voor technologie. Op 3 november gaat de eerste aflevering de ether in. Het is nog geen 'Goede Tijden Slechte Tijden', maar vanaf volgende week kunnen kijkers bij de Tros acht weken lang 'Buskruit' zien, een reality- soap met een zwaar aangezet accent op techniek. Buskruit volgt vijf techniek-studenten

Na 'Fort Alpha' is 'Buskruit' de tweede televisieserie in korte tijd die de jeugd warm moet maken voor technologie. Op 3 november gaat de eerste aflevering de ether in.

Het is nog geen 'Goede Tijden Slechte Tijden', maar vanaf volgende week kunnen kijkers bij de Tros acht weken lang 'Buskruit' zien, een reality-

soap met een zwaar aangezet accent op techniek. Buskruit volgt vijf techniek-studenten, die telkens twee weken de tijd krijgen om een probleem van een bedrijf te analyseren en op te lossen.

Voor de duur van de serie zijn de vijf techneuten bij elkaar ingekwartierd in een studentenhuis in Ouderkerk aan de Amstel, samen met twee Utrechtse media-studenten, die op gezette tijden de camera ter hand nemen om naast de studiestress ook huiselijke taferelen vast te leggen - om aan te geven dat de techniek het leven van het vijftal niet helemaal domineert.

Harde doelen heeft de initiator van de serie, het project `Prima Donna: techniek in beeld' van de Hogeschool van Utrecht, zich tevoren niet gesteld. Wel zal parallel aan de uitzendingen een evaluatie plaats vinden. Dat gebeurt niet alleen aan de hand van de gebruikelijke kijk- en

waarderingscijfers.

Enkele honderden jongeren zullen het expliciete verzoek krijgen te kijken, om later over hun mening ondervraagd te worden. Zo wil Prima Donna een kwantitatief beeld verkrijgen van het effect van Buskruit op de doelgroep.

Daarnaast vindt een kwalitatieve analyse plaats door gesprekken met een beperkte groep jongeren. Dit moet duidelijk maken of alle aspecten van de techniek die in de serie naar voren komen, aanslaan. Ook willen de makers meer zicht krijgen op de onderwerpen die het best aanslaan, om een eventueel vervolg beter op de te beïnvloeden kijkers te kunnen afstemmen.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.