Het Centrum voor Studies van het Hoger Onderwijsbeleid (CSHOB) van de Universiteit Twente gaat een vergelijkend internationaal onderzoek coördineren naar de manier waarop overheden de economische rol van universiteiten en hogescholen beïnvloeden.
Het onderzoek maakt deel uit van de programmalijn Targeted Socio Economic Research, TSER, van het vierde kaderprogramma van de Europese Unie. Het budget dat daarvoor beschikbaar is bedraagt 1 miljoen ECU, met een looptijd van 25 maanden. CSHOB en EU tekenden het contract afgelopen week. Vorige week was de eerste werkbijeenkomst van de internationale groep onderzoekers. Het onderzoek is één van de dertig gehonoreerde studies die de EU uit meer dan vijfhonderd ingediende voorstellen koos.
Hoe geven universiteiten en hogescholen invulling aan hun economische rol? Het onderzoek richt zich onder meer op vragen als: hoe zijn de relaties van de universiteiten met het bedrijfsleven, met de arbeidsmarkt, en welke rol spelen zij bij technische innovaties? Het onderzoek analyseert de verschillende manieren waarop hoger onderwijsinstellingen reageren op overheidsbeleid op dergelijke terreinen. Welke beleidsinstrumenten gebruiken universiteiten en hogescholen? Welke initiatieven ontplooien zij? Welke andere externe (f)actoren spelen een rol bij hun interne beleid?
Een internationale groep van bijna dertig personen bestudeert deze vragen in acht Europese landen, waaronder Nederland. Het omvangrijke onderzoeksteam wordt geleid door Peter Maassen, directeur van het CSHOB, en de Noorse wetenschapper Ase Gornitzka. Zij is per 1 oktober 1997 in dienst getreden van het CSHOB. Per land worden minimaal vier onderwijsinstellingen bestudeerd. In Nederland is dat in elk geval de Universiteit Twente zelf.
De Europese Unie verwacht veel van het onderzoek. De uitkomsten zullen gevolgen hebben voor de wijze waarop de EU en de overheden van de lidstaten hun beleid en programma's betreffende de economische rol van universiteiten en hogescholen trachten te verbeteren.
Een tweede project waaraan het CSHOB een bijdrage levert, is eveneens gehonoreerd door de EU. Dat is een onderzoek naar de kenmerken en meningen van academici, drie jaar na hun afstuderen, waarbij de relatie tussen opleiding en werk centraal staat. Aan deze studie, geleid door wetenschappers van de Universiteit van Kassel, doen onderzoekers uit negen Europese landen mee.